Recenze koloběžky Xiaomi Electric Scooter 4 Pro (2nd)

Sezóna elektrických koloběžek je zahájena. Každý rok pozoruji v tomto ročním období nárůst zájmu o recenze a články zahrnující elektrické koloběžky. Není se moc čemu divit, protože za hezkého počasí si můžete na cestu do práce nebo menší nákup vzít koloběžku. Tentokrát mi na test dorazila druhá generace koloběžky Xiaomi Electric Scooter 4 Pro (2nd). Ta láká na hezký design, kvalitní konstrukční zpracování, blinkry, 10palcová kola, pokročilý systém brzd a slušný dojezd na jedno nabití.

Modelové značení koloběžky a její dostupnost

V této recenzi popisuji zkušenosti s novější verzí koloběžky Xiaomi Electric Scooter 4 Pro (2nd). Narážet můžete stále na první generaci, která nemá tak maximální výkon, blinkry a vlastně má více odlišných prvků. Novější verzi již najdete přímo v oficiálním e-shopu XiaomiCesko.cz za 13 999 Kč s DPH. K dispozici je i ve velkých známých e-shopech Datart a dalších.

Koloběžka v oficiálním e-shopu XiaomiCesko.cz

Obsah prodejního balení a uvedení koloběžky do provozu

Koloběžka je zabalena ve velké krabici, kde pevně drží v polystyrénu. V krabici najdete také vše, co budete ke koloběžce potřebovat, a to šroubky, imbusový klíč a nabíječku.

Složení koloběžky je velmi jednoduché a zvládlo by to i dítě. Vše potřebné najdete přímo v krabici. Stačí jen připojit kabel v řídítkách a našroubovat do nich šroubky z přiloženého sáčku. V mém případě bylo vše příkladně dotažené, přesto doporučuji dotaženost viditelných šroubů přiloženým imbusovým klíčem překontrolovat. Během první jízdy jeďte opatrně a případně poupravte sílu brzdy.

Konstrukční zpracování koloběžky a její design

Xiaomi můžete znát především jako výrobce mobilních telefonů, ale i na našem trhu se jeho elektrické koloběžky prodávají roky. Má s nimi tedy bohaté zkušenosti, což je vidět na konstrukčním zpracování Xiaomi Electric Scooter 4 Pro (2nd). Byl jsem velice mile překvapen nejen krásnou matnou barvou, ale i pevnou konstrukcí. Výrobce udává, že konstrukce koloběžky má certifikaci zvýšené odolnosti IPX4. Vydrží tedy i nějaké to zmoknutí. Doporučená váha jezdce je do 120 kg, výška 120 – 200 cm a věk 16 – 50 kg.

Rozměry koloběžky v rozloženém a složeném stavu – Zdroj: Xiaomi

Řídítka na první pohled ničím nevyčnívají, ale na stranách mají zabudované blinkry. Jejich šířka je dostatečná i pro většího muže a vše je hned po ruce. Uprostřed najdeme panel s tlačítkem pro zapnutí a vypnutí koloběžky, přepínání jízdních režimů, zapnutí světel nebo zvýšení jasu displeje. Displej vlastně musím výrobci moc pochválit, protože je čitelný i na slunci, což často nemají ani koloběžky v ceně 25 tisíc Kč. Dále nechybí samozřejmě běžný akcelerátor rychlosti, zvonek a očko pro zachycení při složení řídítek. Díky tomu se koloběžka snadno přenáší v jedné ruce. Výrobci chválím nejen za příjemné a kvalitní gumové protiskluzové rukojeti, ale světlo blinkrů je skutečně vidět i z dálky. Hned po ruce jsou i tlačítka pro ovládání blinkrů a na jejich zapnutí budete upozorněni zvukem. Vypnete je dalším stisknutím stejného tlačítka. Z čelní strany řídítek je zabudované bílé LED světlo, které je také dostatečně silné a v noci uvidíte nejen vy, ale vidět vás budou i ostatní. K dispozici je samozřejmě i páčka pro ovládání brzdy.

Výrobce nasadil také kvalitní 10palcová kola. Použité pneumatiky působí kvalitním dojmem a líbí se mi jejich šířka. Jsou plněná vzduchem a kdykoliv si je můžete dofouknout kompresorem. Vpředu najdeme také kotoučovou brzdu a pevný blatník. Na zadní části je další kvalitní blatník s červeným a dostatečně silným světlem. Nechybí ani oranžové odrazky po stranách a QR kód pro spárování s mobilní aplikací. Část pro stání je dostatečně široká (165 mm), líbí se mi její design a díky pogumování nebudete z koloběžky klouzat. Nesmí chybět ani kvalitní stojánek, který je sice nezvykle krátký, ale je naprosto dostatečný a neměl jsem se stáním koloběžky problém.

Dle mého názoru výrobce nad celou konstrukcí a designem opravdu přemýšlel. Již od řídítek si totiž můžeme všimnout oranžové úpravy lanovodu, prvků u kol a záslepky nabíjecího konektoru. Oranžová je totiž barva výrobce najdeme ji přímo v jeho logu. Líbí se mi, že to výrobce s oranžovou nijak nepřehnal a jedná se jen o decentní prvky, které design koloběžky umí oživit. Vlastně kombinace tmavé matné barvy společně s oranžovými prvky se mi líbí.

Slabinou velkého množství koloběžek je část „zlomu“ s kloubem. Toho si je výrobce vědom a zpracování nejen kloubu, ale i pojistky chválím. Stačí ji odemknout snadným systémem označeným šipkou s popiskem „Open“. Koloběžku poté můžete snadno složit. Během testování jsem koloběžku trápil nejen na rovné silnici, ale i na lesních nerovných cestách. Kloub držel jak přibitý a neslyšel jsem ani žádné nepříjemné „cvakání“, které slyším často u některých koloběžek.

Výkon, rychlostní režimy, povinné ručení a brzdy

Motor koloběžky Xiaomi Electric Scooter 4 Pro (2nd) má maximální výkon 1 000 W a jmenovitý pak 400 W. Koloběžka splňuje legislativy EU a maximálně lze jezdit až 25 km/h. Jelikož má ale tak vysoký výkon, nabízí se možnost odblokovat omezovač rychlosti a koloběžka by poté mohla jezdit rychleji. K tomu ale výrobce nikoho nenabádá, nenabízí k tomu žádný návod a není udávána maximální rychlost s odblokovaným omezovačem. Jedná se o neoficiální řešení, které nedoporučuji, protože je k tomu často nutné do koloběžky nahrát jiný firmware. Může tak dojít nejen k poškození koloběžky, ale přijít můžete také o dvouletou záruku.

Zdroj: Xiaomi

Jak je to s povinným ručením ke koloběžce? O tom se poslední měsíce mluví velice často. Dost lidí má kvůli nejen televizním médiím špatné informace. Drtivé většiny elektrických koloběžek se povinnost zřízení povinného ručení netýká. To platí právě i pro Xiaomi Electric Scooter 4 Pro (2nd), protože ta váží jen 19 kg a jezdí 25 km/h. Více informací najdete ve starším článku.

Nejedná se o žádnou velkou elektrickou koloběžku, což vlastně vítám. Díky skladnosti ji můžete převážet, ale takové koloběžky jsou často stavěny jen na silniční povrch. Na silnici se jezdí samozřejmě nejlépe, ale díky širším pneumatikám plněným vzduchem a kvalitním řídítkům se můžete vydat i na nějaký ten štěrk a rád jsem jezdil i na nerovných lesních cestách. Na těch se jezdilo také dost dobře a byla to zábava. Řídítka držela prvně v rukou a ani jednou jsem při svém závodění neupadl. 😀 Skvěle si koloběžka poradila i s větším kopcem a výrobce uvádí úhel stoupání 20%.

Na koloběžce je cítit, že kdyby výrobce nesvazovala legislativa, mohla by jezdit rychleji. V režimu „Sport“ má koloběžka velmi rychlou akceleraci a na rychlý „odpich“ se příjemně zvyká. Motor je tedy opravdu výkonný, ale zvolit si můžete i nižší jízdní režim dosahující maximální rychlosti 20 km/h. Nechybí ani režim chůze o maximální rychlosti 6 km/h. Žádný důležitý režim koloběžce nechybí, jejich přepínání je pohodlné tlačítkem na panelu uprostřed řídítek a jízdu na koloběžce jsem si po dobu testování užíval. Ony i již zmíněné blinkry nejsou ani u jednou tak drahých koloběžek samozřejmostí.

Koloběžka má kvalitní bubnovou brzdu vpředu, čehož jsem se zprvu docela zalekl. On ne každý výrobce přední brzdu totiž zvládá a je třeba brzdit opatrně. To není případ Xiaomi a rychle jsem brzdil z maximální rychlosti a nedocházelo k nepříjemným smykům do stran a na řídítka jsem se ani nenabodl. Vlastně brzdný systém celkově jsem si pochvaloval a výrobce se chlubí protiblokovacím brzdovým systémem E-ABS. Já si ale oblíbil funkci pro brždění motorem. Tu zapnete v mobilní aplikaci. Využíval jsem střední nastavení, kdy motor po puštění páčky akcelerátoru začne automaticky brzdit. V maximálním režimu umí brzdit opravdu rychle. Vydal jsem se tedy na jízdu z velmi prudkého kopce a vlastně jsem ani nemusel používat kotoučovou brzdu.

Maximální dojezd a nabíjení koloběžky

Výrobce udává, že koloběžka je schopna na jedno nabití jezdit až 60 km. To je velmi slušné číslo, ale samozřejmě dost záleží na vaší váze a ideálních podmínkách. Já vážím nad 100 kg, jezdil jsem převážně maximální rychlostí, používal automatické brždění motorem a dojezd byl kolem 25 – 30 km na jedno nabití. Kdybych jezdil jen na hezké silnici, dojezd by byl určitě delší. No, a kdybych zhubnul, nebyl by lepší jen dojezd koloběžky, ale i můj vzhled a zdraví. 😀

Xiaomi musím moc pochválit za umístění nabíjecího konektoru. Zprvu jsem ho hledal dole na levém boku u místa stání. Tam konektory má totiž většina koloběžek, ale Xiaomi ho umístil na viditelné místo vpředu. Nachází se pod oranžovou gumovou záslepkou. Ona i nabíječka vypadá kvalitně. Výrobce se chlubí i systémem rekuperace, kdy se část energie vrací zpět do akumulátoru během jízdy z kopců a brzdění. Tu můžete spravovat v mobilní aplikaci.

  • Kapacita akumulátoru: 10 000 mAh / 10Ah/468Wh
  • Akumulátor: T2336-BD4A, Li-Ion
  • Doba nabíjení: kolem 9 hodin

Mobilní aplikace a párování koloběžky s mobilem

Elektrická koloběžka Xiaomi Electric Scooter 4 Pro (2nd) má v sobě Bluetooth a můžete používat mobilní aplikaci pro Android nebo iOS. Strašně se mi líbí směr výrobce, že všechny produkty Xiaomi budete mít v jedné aplikaci Xiaomi Home. Tam můžete mít spárovanou i tuto koloběžku a párování je snadné skrze QR kód na straně koloběžky – více informací.

V mobilní aplikaci Xiaomi Home můžete mít k dispozici všechny potřebné informace. Uvidíte procentuální stav nabití, celkový počet ujetých kilometrů, poslední jízdu, grafy vašich jízd, uzamčení motoru např. Před obchodem, automatické zapínání světel nebo již zmíněnou energetickou rekuperaci, která funguje i jako brždění motorem. V aplikaci dále najdete unikátní QR kód koloběžky, informace o koloběžce a akumulátoru, aktualizace firmwaru v koloběžce a další základní informace.

Závěr – výborný stroj

Elektrická koloběžka Xiaomi Electric Scooter 4 Pro (2nd) nepatří mezi ty dražší modely. V XiaomiCesko.cz se prodávala za 13 999 Kč s DPH, což není moc a dle mého názoru je cenovka příjemná. Osobně se mi líbí design a kombinace tmavého barevného provedení s oranžovými prvky. Na výborné úrovni je konstrukční zpracování a dostatečně silná jsou LED světla. Výrobce si odnáší pochvalu za brzdný systém, možnost používat aplikaci, kvalitní pneumatiky i pro jízdu na „neideálních“ cestách, umístění nabíjecího konektoru a výkon s rychlou akcelerací.

Myslím si, že výrobci se tento moc povedl a pro většinu uživatelů se může jednat o ideální model. Pokud hledáte koloběžku v tomto cenovém segmentu, mohu tento model doporučit.

Co bych koloběžce vytknul? No, vzhledem k ceně vlastně není co vytknout. Kdybych chtěl opravdu rýpat, někomu mohou vidět tlumiče pro odpružení.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*