RECENZE: Pro-Ject Vinyl Cleaner VC-E – účinná pračka vinylových desek

Pod značkou Pro-Ject můžete narazit především na kvalitní gramofony a v loňském roce jsem jeden takový recenzoval. I na našem trhu však od tohoto výrobce lze zakoupit i pračku vinylových desek Pro-Ject Vinyl Cleaner VC-E. Ta velmi účinně, přesto bezpečně vyčistí vaše staré i nové 12“ nebo 7“ vinylové desky. Pračka se v době psaní recenze prodávala na oficiálním e-shopu AQ.cz za 9 999 Kč s DPH.

Co najdu v prodejním balení?

V krabici najdeme samozřejmě pračku a všechny její díly pro snadné složení. Chválím za kvalitní kartáček z kozích štětin a k dispozici je i napájecí kabel, náhradní samolepící pásky a čistící kapalina na vinylové desky. Samozřejmostí jsou i návody.

Design a zpracování – hliník a výroba v České republice

U audio zařízení se mi líbí, že u nich stále najdeme štítky s výrobou v evropských zemích. To samé platí i u pračky Pro-Ject Vinyl Cleaner VC-E, která vespod má štítek „Made in Czech Republic“. Není to tedy žádný Čína, což vidím hrozně rád. To samé bylo i u mnou testovaného gramofonu Pro-Ject T1 Phono SB a značku Pro-Ject má pod sebou český výrobce AQ.

• Rozměry: 310 x 266 x 210 mm
  • Váha: 6,5 kg

Pračka působí vážně kvalitním dojmem a z velké části je vyrobena z hliníku. I její prvotní složení je velmi jednoduché a není se čeho obávat. V prodejním balení máte k dispozici i návod se znázorněním. Stačí jen složit vrchní část, kde se nachází potřebné svorky pro uchopení vinylové desky. Rameno je vyjímatelné a stačí na něj jen nalepit samolepící pásky pro čištění a do správné polohy jej zasadit do pračky. Ze zadní části pak jen připojíte napájecí kabel. Uvnitř se ukrývá výkonný hnací motor s rychlostí 30 otáček za minutu a nechybí ani odpadní nádrž, kterou je možné snadno vyprázdnit.

Jak probíhá čištění a co se k němu používá?

Jestli ve své sbírce máte nějaké staré vinylové desky, tak pračka Pro-Ject Vinyl Cleaner VC-E vám hodně pomůže s jejich vyčištěním. Je vážně účinná a kvalita přehrávané desky se po vyčištění často zvedne i u zcela nové desky. I když některé nečistoty nejsou na první pohled vidět, přehrávání hudby vám mohou dost znepříjemnit a pračka mi pomohla znovu zprovoznit desku Marilyna Mansona, kterou jsem považoval za poškozenou. Nyní hraje skvěle.

Proces čištění vinylových desek je nesmírně jednoduchý, i když se toho někteří mohou obávat. V balení se nachází plastová náhražka vinylové desky, kterou vložíte do svorek a položíte na ní svou drahocennou vinylovou desku a svorkami utáhnete. Svorky také mají důležitou část, která chrání střed desky s popisky před čistící kapalinou. Pak už jen umístíte správně čistící rameno, na 12“ nebo 7“ desku aplikujete čistící kapalinu a můžete čištění spustit. To provedete na každé straně vaší desky.

Výrobce udává, že nejlepší je při čistění použít jednu rotaci vpřed a jednu zpět. Rotace ovládáte pomocí fyzických tlačítek na pravém boku. V poslední řadě spustíte odsávání kapaliny na desce, které probíhá skrze rameno. To je opravdu silné, přesto bezpečné a nemusíte se bát, že by došlo k poškození desky. Pokud však máte doma mazlíčky, mohou se hluku během odsávání leknout. Výhoda této pračky je ta, že má vlastní odpadní nádrž s objemem 0,5 l. Případný zbytek kapaliny se z desky sám odpaří.

Pro čištění desek se používá koncentrát Pro-Ject VC-S Wash it. Ten namícháte s demineralizovanou vodou 1:10 nebo 1:20. Výrobce také varuje, že se nedoporučuje míchání s vodou z vodovodu. Koncentrát je dle výrobce stoprocentně ekologický, netoxický a nehořlavý. Neobsahuje také žádný alkohol.

Závěr – proč bych si měl koupit právě Pro-Ject Vinyl Cleaner VC-E?

Pračka Pro-Ject Vinyl Cleaner VC-E je mířena přesně na ty uživatele, co to se svou sbírkou vinylových desek myslí opravdu vážně. Jestli chcete přehrávat svá oblíbená alba z vinylu ve vysoké kvalitě, je dobré čas od času provést i mokré čištění. S tím vám skvěle pomůže právě tato pračka. Ta totiž provede výborně nejen samotný proces otáček s nalitou kapalinou, ale velmi důležité je i odsávání nejen samotné kapaliny, ale i nečistot po otáčkách v ní. Pračku mohu doporučit každému, a to nejen majitelům starých desek.

Pračce musím pochválit příkladné konstrukční zpracování s hliníkem a vždy rád vidím štítky, na kterých není zmínka o výrobě v Číně. Všude je sice udáváno, že pračka slouží pro čištění 12“ desek, ale já problém neměl ani s malými 7“ deskami o jednom singlu. Čištění je vysoce účinné, má výkonný motor a vlastně dělá vše, co se od ní očekává. Nedostatky jsem žádné během celého dlouhodobého testování nenašel.

V době psaní recenze bylo možné pračku Pro-Ject Vinyl Cleaner VC-E zakoupit na oficiálním e-shopu AQ.cz za 9 999 Kč s DPH a dopravou zdarma. Ano, někomu se může zdát cena vyšší, ale v audio světě se jedná o běžnou částku za kvalitní produkt. Přeci jen se jedná o pračku skutečně pro uživatele, co to myslí s deskami vážně a nedělá jim problém za kvalitu zaplatit.