RECENZE: Pro-Ject T1 Phono SB – krásný kvalitní gramofon s předzesilovačem

I v době zcela bezdrátových sluchátek a reproduktorů se najde velké množství lidí, kteří nedají dopustit na starý dobrý analog. Sám jsem dlouho třeba na akcích Audio Video Show 2022 a AQ Show 2022 obdivoval gramofony spadající pod českého výrobce AQ. Tento výrobce má s audiem bohatou minulost již od roku 1995 a spadají pod něj právě i gramofony velmi známé značky Pro-Ject.

Chcete si pořídit nějaký kvalitní gramofon, ale nechcete utratit 20 nebo více tisíc? Proč nezvážit právě třeba Pro-Ject T1 Phono SB? Ten jsem obdržel na recenzi a mám s ním dlouhodobé zkušenosti. Láká na hezký design s kusem dřeva a kvalitní zvuk s předzesilovačem. V době psaní této recenze se gramofon prodával přímo na oficiálním e-shopu výrobce (odkaz) za 11 190 Kč s DPH a dopravou zdarma.

Co najdu v prodejním balení?

Ke gramofonu dostanete vše, co budete pro jeho provoz potřebovat. Přítomný je tedy dostatečně dlouhý zdroj do zásuvky, skleněný talíř, podložka pod desku, protiprachový otevíratelný kryt, středový adaptér pro 7palcové desky a různé návody.

Design a konstrukční zpracování – kvalita a elegance

Fanoušci gramofonů se dohadují, jaká konstrukce gramofonu je nejhezčí. Někdo miluje kov, ale já obdivuji především na gramofonech nějaký ten kus dřeva. Pro-Ject T1 Phono SB má dřevěnou desku ve třech barevných provedeních, a to v černé, bílé a mnou testované ořechové. Celkové rozměry gramofonu činí: 415 x 100 x 335 mm a váží 3,8 kg.

Prach je nepřítelem, proto přímo v balení k tomuto gramofonu dostanete kvalitní protiprachové víko. To ochrání gramofon před prachem, ale i třeba vašim domácím mazlíčkem. Celé víko je průhledné, takže můžete sledovat, jak hezky se deska při přehrávání vašeho oblíbeného interpreta otáčí. Chválím, že na víku není nic rušivého a najdete na něm jen malý štítek loga výrobce.

Výrobce se také chlubí, že při výrobě šasi nepoužil žádné plastové díly a dal si záležet, aby uvnitř nebylo možné najít žádné dutiny. To neplatí třeba u opravdu levných gramofonů, které dle některých testů v sobě mají dutiny a ty mají za následek nežádoucí vibrace. Výrobce použil na gramofonu 8,6palcové hliníkové rameno Pro-Ject s jehož manipulací není absolutně žádný problém a jeho zpracování chválím. Použita byla známá přenoska Ortofon OM5e a skleněný talíř s 8 mm tloušťkou. O pohon se stará řemínek a hlavní ložisko je z nerezové oceli a mosazi.

• Účinná délka ramene: 218,5 mm
  • Přesah: 18,0 mm
  • Efektivní hmotnost ramene: 8,0 g
  • Protizávaží: 5 – 10 g (předinstalované)
  • Rozsah přítlačné síly: 0 – 50 mN (17,5 mN – přednastaveno)
Řemínkový pohon – Zdroj obrázku: AQ

V gramofonu se nachází také již zabudované předzesilovač a na zadní části najdete vše potřebné pro připojení. Na levém boku dřevěné desky je zapínací/vypínací tlačítko gramofonu a na čelní straně najdete i menší černé tlačítko s diodou. To poslouží pro elektronickou změnu otáček – 33/45.

• Odchylka rychlosti: 33: 0,7 % / 45: 0,6 %
  • Kolísání rychlosti: 33: 0,25 % / 45: 0,23 %

Zvuk a předzesilovač

Setkal jsem se s názory, že gramofony v dnešní době jsou nekvalitní a nestojí za to. Každý uživatel gramofonu s tímto tvrzením měl však opravdu velice levný gramofon, do kterého bych alespoň já osobně nějakou pěknou limitovanou desku rozhodně nevložil. Na první pohled takové gramofony sice vypadají celkem hezky, ale ani zdaleka nemají kvalitu Pro-Jectu. Velký rozdíl je třeba právě v ramenu, které je u Pro-Jectu kvalitní, snadno se s ním manipuluje a přenoska spolehlivě drží v drážce desky. Kamaráda levný gramofon má třeba problém s vikláním ramene a přeskakováním přenosky. Zastávám se toho názoru, že nějaké ty velmi levné stroje bych určitě nebral, protože běžným uživatelům gramofony znechutí, a to je škoda.

Zapojení gramofonu Pro-Ject T1 Phono SB je velice jednoduché a zvládne to vážně každý. Není se čeho obávat. Přímo v balení máte i podrobné návody. Aby byl ale zážitek z přehrávání hudby na vysoké úrovni, je zapotřebí sáhnout také po nějakých slušnějších reproduktorech. V mém případě jsem použil právě krásné dřevěné reprosoustavy AQ M25. Jedná se o slušné reproduktory za dostupnou cenu kolem 7 tisíc Kč, jsou dostupné opět v barvě ořechu a vyrobeny v ČR. K mému gramofonu tedy perfektně ladí. Tyto reproduktory však budu později popisovat v další recenzi. Myslím si, že kombinace tohoto gramofonu a reproduktorů k sobě skvěle ladí a zvuk jsem si vážně užíval. Hlasitost je vysoká a znát jsou i basy. Samozřejmě použít můžete jakékoliv i mnohonásobně dražší reprosoustavy. Pro začátek do menších místností však AQ M25 mohou být fajn reproduktory. K dispozici jsou také na oficiálním e-shopu výrobce. Objednat je tedy lze rovnou společně s gramofonem.

Pro-Ject T1 Phono SB má již vestavěný phono předzesilovač. Záleží jen na vás, jak gramofon budete chtít používat. Připojit tedy stačí už jen kvalitnější reproduktory a můžeme začít hudbu poslouchat, ale sáhnout můžete pochopitelně i po nějakém kvalitním zesilovači.

Proč si koupit gramofon v dnešní době?

V dnešní uspěchané a digitální době asi každý již používáme nějakou službu pro streamování hudby. Je jich poměrně dost i na našem trhu a každý si vybere dle svých preferencí. Gramofony však stále mají své místo. Samozřejmě, že nemají za cíl nahradit streamovací službu, ale je třeba k nim přistupovat tak, že si své oblíbené album vychutnáte v klidu doma z vinylové desky.

Kouzlo nemá jen samotná manipulace s gramofonem, ale i sbírání samotných desek. Když si zaplatíte např. Spotify, v ruce vlastně nemáte vůbec nic, nahrávka vám po případném odstranění ze streamovací služby nezůstane. Hudebníci navíc ze streamovacích služeb nedostávají zrovna nějaké velké částky. Nemám to nijak potvrzené, ale hudebník dostane z vinylové desky zřejmě i více peněz než z moderních platforem. Budete mít tedy radost z každé desky, a navíc svého oblíbeného hudebníka i podpoříte.

Je to tedy jen o přístupu. Když jdu cestou do práce, tak mi v bezdrátových sluchátkách hraje hudba ze Spotify nebo YouTube, ale doma v klidu po práci si do gramofonu vložím ta nejoblíbenější alba. Člověk má z hudby hned větší prožitek a je k nezaplacení třeba ze zahraničí získat nějakou tu limitovanou edici vinylové desky. Taková deska nemá jen třeba nějaký hezčí vzhled, ale má i příběh. 😀

Jestli žádný gramofon ještě nemáte a obáváte se jeho pořízení, tak vás ujišťuji, že se není čeho bát. Doporučuji se jen zcela vyhnout levným strojům, které vám gramofony jen znechutí a třeba Pro-Ject T1 Phono SB je dle mého názoru sázka na jistotu. Navštívit samozřejmě můžete i nějaký ten showroom, kde vám jistě gramofon ukáží a případně poradí. AQ má showroomy třeba v Praze, Brně a Července (Olomouc) – odkaz na informace o showroomech.

Kde a co koupit?

Gramofon Pro-Ject T1 Phono SB je samozřejmě k dispozici na více e-shopech. Koupit si samotný gramofon, zmíněné reproduktory a případně nějaké to další příslušenství ke gramofonu můžete přímo na stránkách výrobce. Tam je často poštovné zdarma a dodání je rychlé.

Závěr – budete ho milovat

Pro-Ject T1 Phono SB mi během mého testování přirostl k srdci. Jak jsem již zmínil, používání gramofonu má své kouzlo. Jak ho jednou zkusíte, zamilujete si jej. Vlastně po celou dobu testování jsem neměl gramofonu co vytknout. Celé jeho zpracování je poctivé a Pro-Ject je zkrátka známka kvality. Pokud do své domácnosti tedy skutečně chcete kvalitní a hezký gramofon za nějakou rozumnou cenu, rozhodně model T1 Phono SB mohu doporučit.