Není to tak dávno, co Apple představil své nové telefony a u pročkových modelů se v rámci své prezentace zaměřil na hráče. Všeho všudy si teď můžeme zahrát dvě tři pořádné hry, a to ještě s jistou dávkou omezení. Pupík mě přesvědčoval, že je to dnes vlastně již k ničemu, s čímž jsem úplně nesouhlasil. Sám hraje přes Boosteroid, tedy cloudovou službu pro hraní her. Já měl možnost si vyzkoušet GeForce Now Ultimate od společnosti NVIDIA. Tahle recenze by mohla být krátká, stačilo by napsat, že mi spadla čelist, nová éra je tady, představa výkonu v mé hlavě byla zastaralá a možná že i ten Pupík měl s výkonem iPhonů pravdu. Jen v jednom zatím teda ne. Ale to neovlivní ani NVIDIA ani Apple. Občas prostě to připojení nemáte, a tak offline hra v iPhonu/konzoli přijde pořád vhod.
Instalujeme, ověřujeme, propojujeme knihovny
Recenzi jsem se rozhodl rozdělit na tři díly, protože mi to dává nakonec smysl. V tomhle se podíváme na hraní na noteboocích, případně stolních nebo all-in-one počítačích. Sám jsem GeForce Now nainstaloval do svého Macbooku Air s M3 čipem (ne, že by to hrálo roli) a do iMacu z roku 2021 s M1 čipem v největším základu. Opět to asi nehraje roli. S trochou nadsázky tak lze říct, že jsem díky GeForce Now narval do obou zařízení grafickou kartu GeForce RTX 4080. Zkusil jsem si najít nějaká data. GeForce RTX 4080 váží průměrně 1,86 Kg. Můj Air 1,46 Kg. Po instalaci grafiky váží pořád stejně. Magie, no ne?
Směrem ke hraní jsem toho nemusel udělat příliš. Stačilo navštívit stránky služby GeForce Now a zde stáhnout aplikaci pro můj Mac (případně pro váš PC). Nově by mělo i v rámci MacOS jít hrát v prohlížeči, mít aplikaci v doku je ale pro mě příjemnější cestou. Pak se stačí registrovat/přihlásit a zvolit jeden z plánů. My jsme šli samozřejmě po nejvyšším Ultimate, kde jsme se dočkali právě výkonu GeForce RTX 4080 a delší relace hraní. NVIDIA doporučuje v nastavení provést test připojení. Hry po vás nebudou chtít výkon, ale hrajeme v cloudu, a tak jediným požadavkem je slušný internet. Díky šikovnému nástroji se dozvíte, zda splňujete kritéria pro pohodlné hraní. V mém případě vše svítilo zeleně a doufal jsem, že tomu nebude jinak. Gigáč od Vodafone by neměl selhat.
NVIDIA doporučuje rychlost připojení minimálně 15 Mb/s při rozlišení 720p a 60 FPS a rychlost 25 Mb/s při rozlišení 1080p a 60 FPS. Pro nejlepší zážitek se doporučuje odezva nižší než 40 ms. V nejvyšší verzi předplatného Ultimate, kdy si předplatitelé mohou užít výkon grafické karty RTX 4080, pak společnost vyžaduje připojení s rychlostí alespoň 45 Mb/s při rozlišení 4K při 120 FPS a alespoň 35 Mb/s při rozlišení 2K při 120 FPS. Ideální je pak připojení kabelem, případně 5GHz Wi-Fi.
Potom stačí propojit vaše knihovny, ve kterých máte zakoupené tituly. V současnosti můžete využít služeb Epic, Steam, Ubisoft a Xbox. Zahrajete si také některé tituly z Battle.netu a konkrétně Cyberpunk mám pak přes Gog. Pak už stačí klikat na tlačítko hrát u těch her, po kterých zrovna toužíte. A máte je ve své knihovně.
Konečně jdeme hrát!
Anebo taky ještě jedna vsuvka. Hrát můžete téměř na čemkoliv. Notebook, počítač s Windows, MacOS i Linuxem, telefon, tablet, chytrá televize, NVIDIA Shield a klidně třeba Chromecast. Ano, na tom všem to jede. Protože jsem v případě stříleček myšoklik a klávesomačkač, rozhodl jsem se Cyberpunk hrát prozatím hrát s těmito periferiemi. Proto Notebook a PC. V příštím článku rozeberu hraní na chytré televizi LG, u které využiji gamepad ze svého PlayStationu 5 a nezapomenu se podívat ve třetím článku na přenositelná zařízení. Teď ale zpět ke klikání na myšku.
Po kliknutí na tlačítko hrát začne rychlý proces směrem ke hře. Krátké načítání ze strany NVIDIA, probliknutí na Cyberpunk načítání a hurá – přihlásit se ke Gog. To ale stačí jen poprvé. Služba si zapamatuje všechna vaše nastavení a pak už je vše rychlejší. Při načítání hry mi došla jedna obrovská výhoda. Nehraji příliš často a dostanu se k tomu raz za čas. A Murphyho zákoník velí, že přesně v moment, kdy chci hrát, přijdou objemné aktualizace do hry. Já potom polovinu zamýšleného času na hraní strávím sledováním stavu stahování a instalace aktualizace. Tuhle pasáž vyvražďuje GeForce Now po meči. Kdykoliv hru spustíte, spouštíte tu nejaktuálnější možnou verzi. Aniž byste na něco čekali. To se děje bez vás kdykoliv zrovna nehrajete. Skvělé také je, že kdyby náhodou má zařízení chtěla Cyberpunk rozjet, ukousnu si 60 GB místa ze svého 256GB SSD. Jasně, mohl jsem si koupit dražší Mac, když už mám to zahryznuté jablko, ale to nějak nepotřebuji. Hudbu streamuji, fotky mám v Google Photos a většinu souborů pak na Google Drive. Vlastně do teď nevím, proč jsem se cloudovému hraní tak bránil.
Cyberpunk byl tedy spuštěn rychle a já mohl stále ještě s notnou dávkou hereze v mysli začít hrát. Hru jsem hrál téměř na nejvyšší detaily se zapnutými RTX a DLSS. DLSS je pro mě v podstatě taková magie. Na výběr je hned několik kategorií. DLSS 2 dopočítává rozlišení pomocí AI a vektorů z herního enginu, což umí všechny GeFore RTX karty. DLSS 3 dopočítává snímky pomocí AI a vektorů z herního enginu, tohle je už exkluzivní pro GeForce RTX 40XX. DLSS 3.5 nahradí klasické denoisery AI a dojde k přesnějšímu zobrazení světelných efektů. Hráč se dočká kvalitnějších odrazů, redukce shimmeringu, přesné reakce na blikající světla a v některých případech i lepší FPS. A právě DLSS 3.5 si jde takto online užít i v Cyberpunku a to nejen v overdrive módu, ale také s aktivním ray tracingem. Rozlišení jako takové jsem měl na FullHD (více mě to na Macích nepustilo a upřímně netuším proč). Rozlišení ale pro mě nemělo nejmenší vliv na vnímání kvality detailů při hraní. Hned od začátků byla snímkovací frekvence vysoká. Jsem zvyklý hrát na PS5 hry v 60 fps (na úkor vyšší grafických detailů), protože je pro mě plynulost hry větší prioritou. Při hraní skrze GeForce Now na iMacu sedím přilepený blízko jako onkel na čelním skle, který vyjel s hořčičáky na nose svým leštěným jedničkovým golfem do Lidlu. A já jednoduše neviděl jedinou chybu.
Na tom stroji, co nemá být vůbec ke hraní, jsem hrál hry v takové kvalitě, minuty i hodiny utíkaly a já úplně zapomněl, že se o vše stará výkon někde jinde. První sekundy jsem měl tendenci zkoumat každé zaškobrtnutí, abych mohl říct „Ha! Teď to jede blbě, zlatý fyzický výkon!“ Ale nestalo se. Čaroknězové z NVIDIA mi nedovolili jedinkrát otevřít mou drzou držku. A když čas plynul, prostě jsem spadl do příběhu hry a že se vše odehrálo fyzicky někde jinde, jsem si uvědomil až na samotném konci hraní. GeForce Now si každým dalším hraním získávalo mou důvěru a já musím říct, že víc než samotnou službu jsem začal vnímat příběh hry, protože k Cyberpunku jsem se dostal poprvé. Nakonec to, že jsem na GeForce Now jako takový v průběhu hraní zapomněl, není chyba služby. To je její nevětší výhoda. Ona se ukryje tam někam na pozadí, nedává o sobě nijak vědět a vy si můžete užít příběhy oblíbených her. Fascinující je také odezva. Nepatřím mezi mistry gamery, kteří poznají, že je někdo sejmul o bambilion milisekund dříve. Ale hra reaguje naprosto instantně na to, co provádíte, a to je asi faktor, který mou hlavu očaroval nejvíce. Když pohnete myší u vás doma, ono se to musí odeslat někam (povětšinou Německo nebo Polsko) do stroje od NVIDIA a pak vám zpět musí přijít obraz… a ve chvíli, kdy vám dojde, že se to děje instantně, nejde z toho nebýt paf. Pokud bych se měl pokusit srovnat GeForce Now a PS5, subjektivně mám lepší pocit ze hraní skrze GeForce Now. Samozřejmě těžím z toho, že mám skvělý internet, ale vše vypadalo propracovaněji, míra detailů byla vyšší, světla a odrazy byly na naprosto odlišné úrovni a stejně tak plynulost samotné hry. Přiznám se, chuť vrátit se k Cyberpunku na PS5 nemám vůbec. Hra mě přesvědčila, že mě baví víc s klávesnicí a myší. A GeForce Now díky GeForce RTX 4080 mě přesvědčilo, že hry mohou vypadat až neuvěřitelně božsky.
Závěr – skvělé řešení pro občasné hráče
Verzi GeForce Now Ultimate pořídíte za cenu 599 Kč za měsíc. Tabulkově této ceně obdržíte RTX 4080, 8hodinovou hrací relaci (ale limit není stanoven), až 4K rozlišení a až 120 FPS. A samozřejmě, žádné reklamy.V případě předplacení na půl roku pak za 2 999 Kč, tedy necelých 500 Kč měsíčně. To v součtu máme 6 000 Kč za rok a případně 12 000 Kč za dva roky. Během dvou let se na poli hardwaru může změnit leccos. A třeba taková grafická karta RTX 4080 vás vyjde v průměru téměř 30 000 Kč. Za tu cenu už byste měli pět poklidných let hraní přes GeForce Now Ultimate a nejste omezeni, kde a na čem budete hrát. Jediným limitem je kvalitní připojení. Je navíc velmi pravděpodobné, že zatímco vaše fyzická GeForce RTX 4080 zůstane stále GeForce RTX 4080, GeForce Now Ultimate se v průběhu let bude neustále vylepšovat. Třeba před přibližně rokem tarif nabízel ještě GeForce RTX 3080. Za zmíněnou cenu tak budete dostávat i upgrady hardwaru, který bude pouze sídlit jinde než u vás doma.
Dalším aspektem je žravost samotných grafických karet a třeba i jejich hlučnost. S GeForce Now si užijete hraní i na tiché mašině bez větráků. A k mému MacBooku stačí 30W zdroj, což je taky podstatný rozdíl, proti RTX 4080, která je schopna jít ke 320 Wattům.
Za zvážení stojí také to, že v případě, že chcete hrát nový herní titul, můžete si službu zaplatit na měsíc, užít si příběh a následně předplatné přerušit, dokud vás opět něco nezaujme. Existuje i dokonce denní verze, pokud vás čeká večírek her s kamarády. Za den zaplatíte 239 Kč. Pokud byste hodlali takhle strávit ale celý víkend, už se vyplatí zvážit rovnou měsíční předplatné.
Pokud netoužíte po špičkových detailech, můžete si vybrat i levnější předplatné za 299 Kč měsíčně. Přijdete o GeForce RTX 4080, i tak si ale užijete hraní velmi slušně. Přednostně se dostanete k serveru pro hraní, RTX ON detaily si budete moct užít, a rozlišení je až FullHD. Snímkovací frekvence se zastavuje na 60 FPS a taktéž se nedočkáte reklam.
K dispozici je pro vyzkoušení i úroveň, která je naprosto zdarma. Na server si chvíli počkáte, hrát můžete hodinu denně, ale minimálně zjistíte, zda vás bude bavit hrát tímto moderním způsobem.
Ultimate ale minimálně doporučuji vyzkoušet. Protože přesně takhle si představuji budoucnost. Nemusím stavět PC, nemusím řešit ovladače, nemusím řešit herní disky a výkon si můžu vzít kamkoliv, kde je dostatečné připojení. Jakmile bude všude, dost možná i na drahá zařízení doma ve většině případů zapomeneme. Přeci jen. Moc lidí doma už dnes nemá CD přehrávače, DVD přehrávače a podobně. A už vůbec ne velkou sbírku filmů a hudby na fyzických nosičích. Naopak, využíváme Spotify, Apple Music, Tidal, Netflix, HBO a mnoho dalšího. Tak proč hry nehrát stejným způsobem, jako sledujeme a posloucháme oblíbený obsah.