RECENZE: Nintendo Switch Lite – herní konzole na cesty

Japonská společnost Nintendo po úspěchu herní konzole Nintendo Switch se konečně rozhodla nabídnout také „odlehčený“ model. Tím je Nintendo Switch Lite, na kterém však zprovozníte všechny hry, jako na klasickém modelu. Konzole se opět snaží nalákat na možnost hraní na cestách, na barevná provedení, stereo reproduktory a také slušný výkon. Konzole se v době psaní recenze prodávala na velkých e-shopech za cenu kolem 5 790 Kč.

Pozitiva:

• Různé barvy a kvalitní konstrukce
  • Konzole je vhodná na cesty
  • Dotykový displej
  • Stereo reproduktory a 3,5 mm jack konektor
  • Lze připojit bezdrátová sluchátka
  • Slot pro paměťové karty
  • Dostupnost i náročnějších her
  • 5 GHz Wi-Fi
  • Funkce Amiibo
  • Rozumná cena

Negativa:

• Pomalé stahování na hotspotu
  • Nemá vibrační odezvu
  • Displej mohl mít už Full HD rozlišení
  • Výdrž mohla být lepší
  • Systému chybí čeština

Co najdu v balení?

Od prodejního balení nečekejte zázraky. Ke svému Switch Lite najdete v balení také nabíječku s pevně připevněným USB-C kabelem a také různé návody. Nic víc se v krabičce nenachází.

Design a konstrukce – barvičky nechybí

Nintendo Switch Lite míří na ty uživatele, co si chtějí hrát na cestách. Na rozdíl od Playstationu či Xboxu si jej můžete pohodlně vzít třeba do vlaku, autobusu nebo tajně hrát třeba v práci. Celkové rozměry konzole činí 91,1 x 208 x 13,9 mm a váží přibližně 275 gramů, což je celkem ucházející váha. Konzole je také k dispozici v různých barvách.

Zdroje: MojeNintendo.cz

Asi nikoho nepřekvapí, že celá konzole je z plastu, ten je však opravdu bytelný, a i joysticky působí kvalitním dojmem. Na člení ploše najdeme 5,5palcový displej a všechna potřebná tlačítka s joysticky. Na horní straně najdeme tlačítka, mřížku systému chlazení, 3,5 mm jack konektor a záslepku se slotem pro kartičky se hrami. Ve spodní části jsou dva stereo reproduktory, oboustranný nabíjecí konektor USB-C a záslepka se slotem pro paměťové karty microSDXC. Na zádech najdeme velké logo Nintendo Switch a dvě mřížky systému chlazení.

Na konstrukci celé konzole si můžete všimnout různých malých šroubků. To znamená, že konstrukce drží „postaru“ na šroubcích, nikoliv na lepidlech, jako je tomu u chytrých telefonů. Pro servis tedy bude snadné konstrukci otevřít a případně vyměnit akumulátor (baterii) či jiné díly. To mohu výrobci jen pochválit.

Displej, zvuk a tlačítka

Nintendo Switch Lite nabízí dotykový 5,5palcový IPS displej s HD rozlišením. Je škoda, že displej již nemá Full HD rozlišení, ale je pravdou, že i s HD rozlišením jsem byl při hraní spokojený. Displej má hezké věrné barevné podání, jak je u IPS panelu zvykem. Displej má dostatečný jas a dobré pozorovací úhly. Na hraní na přímém světle však musíte zapomenout, protože ochranné sklo displeje se na přímém světle leskne. Kdo „normální“ by ale také hrál na přímém slunci, že?

Ve spodní části konzole se pak nachází dva výřezy, ve kterých se ukrývají stereo reproduktory. Ty jsou dostatečně hlasité a chybí mi u nich jen větší důraz na basy. Správný hráč ale hraje se sluchátky, proto Nintendo nezapomnělo na 3,5 mm jack konektor pro připojení starších drátových sluchátek. Během mého testování jsem však používal i bezdrátová sluchátka. Připojení bezdrátových sluchátek je jednoduché, jak můžete vidět v mém návodu – odkaz na návod.

Pochválit musím také kvalitu všech tlačítek i joysticků. S jejich umístěním jsem neměl problém a ovládání bylo příjemné. Jelikož jsem však Nintendo držel v ruce prvně, musel jsem si jako uživatel Xbox ovladače zvykat na rozmístění tlačítek X, Y, A a B. To je oproti Xboxu jiné. Po dlouhém hraní jsem si však bez problémů zvykl.

Zdroje: MojeNintendo.cz
Zdroje: MojeNintendo.cz

Výkon, výdrž na jedno nabití a nabíjení

Má u herní konzole vůbec smysl řešit výkon? Dle mého názoru rozhodně ne, protože na rozdíl od počítače není třeba řešit minimální či doporučení požadavky hry. Všechny dostupné hry jsou zkrátka výborně optimalizované přímo pro Nintendo Switch Lite. Kdyby to však někoho zajímalo, tak o výkon se stará čip NVIDIA Tegra.

To, co by vás již mělo zajímat je interní úložiště o velikosti 32 GB. To je možné pochopitelně také rozšířit paměťovou kartou microSDXC. Výrobce bohužel nikde nespecifikuje, jakou maximální velikost paměťové karty lze použít. Já otestoval 64 a 128 GB kapacity karet, které fungují. Paměťové karty můžete v případě potřeby snadno měnit, což chválím. Je dobré ale zdůraznit, že pokud budete chtít používat paměťové karty, je třeba použít nějaké kvalitnější a rychlejší. Na levné karty z AliExpressu tedy zapomeňte. Doporučuji rychlost karet alespoň 100/90 MB/s. Na e-shopech si můžete zakoupit třeba rovnou paměťové karty určené pro Nintendo Switch.

Zdroje: Datart.cz

Tak a jak je na tom výdrž na jedno nabití? Uvnitř konzole se nachází uživatelsky nevyjímatelný akumulátor s kapacitou 3 570 mAh. Záleží jen na tom, jak budete mít nastavenou hlasitost či jas displeje při hraní. Dle mých zkušeností mohu říci, že konzole vydrží přibližně 3 hodiny hraní her na jedno nabití. Výdrž tedy mohla být o něco lepší. O nabíjení se pak stará oboustranný nabíjecí konektor USB-C a konzole se nabije z nuly do 100% stavu přibližně také za 3 hodiny.

Jaké hry si na Nintendo Switch zahraju?

Pokud nad konzolí uvažujete, je dobré si zjistit, jaké hry na ní budete moci hrát. Nintendo pochopitelně ve svých propagačních materiálech láká na Maria a jiné podobné hry. Zahrát si však můžete i náročnější tituly, jako je třeba Fortnite, The Witcher 3, Wolfenstein II The New Colossus, Hellblade, Metro Last Light, Resident Evil, Dark souls a další. Dostupnost her si můžete také ověřit na oficiálních stránkách v odkazu níže. Zahrát si dokonce můžete i některé hry v češtině. Je jen škoda, že konzole nenabízí zabudovaný vibrační motorek.

Odkaz do oficiálního Nintendo Game Storu

Odkaz na seznam her v češtině pro Nintendo Switch

Metro Last Light
Resident Evil 6
Sky: Children of the Light

Co sledování videí?

Nintendo Switch Lite po prvním startu nenabízí žádnou aplikaci pro sledování videí. V obchodě s aplikacemi si však již můžete bezplatně stáhnout oficiální aplikace YouTube či Twitch. Je škoda, že chybí aplikace Netflixu, ale přeci jen je to HERNÍ konzole. Sledovat filmy z paměťové karty nelze.

A jak je na tom konektivita?

Nintendo Switch Lite podporuje standardní sítě 2,4 GHz a 5 GHz Wi-Fi sítě. Je docela škoda, že konzole nemá slot pro SIM karty, což by se na cesty rozhodně mohlo hodit. Na druhou stranu si můžete vytvořit Wi-Fi hotspot na mobilu a na konzoli se připojit. Tady však narazíte na nepochopitelné omezení, které způsobuje pomalé stahování nových her přes hotspot. Hraní online her však bez problémů funguje bez omezení i na hotspotu.

Switch Lite má také Bluetooth 4.1 pro připojení bezdrátových sluchátek či gamepadů. Zapomenout nesmím ani na NFC, to se ukrývá pod pravým joystickem. K čemu NFC v herní konzoli? To slouží pro funkci Amiibo, kdy si můžete dokoupit různé sběratelské postavy a pomocí nich po přiložení získáte do her další funkce a bonusy.

Operační systém – krásně spolehlivý, ale bez češtiny

V Nintendo Switch se nachází operační systém od Nintenda. Ten je na ovládání velice jednoduchý a nemá ho smysl zdlouhavě popisovat. Hned po probuzení konzole máte k dispozici své hry, což je to nejdůležitější. Systém byl po dobu mého testování krásně svižný a spolehlivý. Nebylo zapotřebí jej restartovat a nesetkal jsem se s žádným padáním her. Škoda jen, že systém nemá češtinu ani slovenštinu.

Závěr – jediná volba, pokud chcete hrát na cestách

Nintendo Switch Lite je hezké zařízení a myslím si, že společně s klasickou verzí Nintendo Switch se jedná o jedinou volbu, pokud chcete hrát na cestách. Když se totiž podíváte na trh, tak PSP je mrtvé a konkurence tedy v přenosných herních konzolích zkrátka není. Brzy bude Steam Deck, ale ten zatím není a v době čipové krize kdo ví, kdy vlastně bude. Myslím si, že i výrobce zvolil adekvátní cenovku a pokud nepotřebujete více funkcí, které nabízí klasický Switch, tak Switch Lite mohu jen doporučit.