Výrobce LAMAX nestojí jen za bezdrátovými sluchátky nebo reproduktory. Závěrem loňského roku jsem publikoval třeba recenzi elektrické čtyřkolky LAMAX eTiger ATV50S pro malé závodníky. V této recenzi jsem se podíval na stroj pro velké závodníky, a to na elektrickou koloběžku LAMAX eLander SA50. Láká na robustní konstrukci, výkonný motor a velká 12palcová kola. V době psaní recenze se koloběžka prodávala v oficiálním e-shopu Scooteron.cz za 24 990 Kč s DPH. Podívat se na ní můžete i v kamenné prodejně.
Obsah prodejního balení a složení koloběžky
Ve velké krabici najdete koloběžku rozloženou na dvě části. Nemusíte se ale ničeho obávat, protože složení koloběžky je extrémně jednoduché. Stačí jen vzít přibalené šroubky s imbusovými klíči a složit řídítka. Doporučuji zkontrolovat a případně dotáhnout i zbylé šroubky na koloběžce. Celý postup a vysvětlení najdete v přiloženém návodě, který je k dispozici v češtině i v digitální podobě v tomto odkaze. Dále ke koloběžce samozřejmě dostanete nabíječku.
Design a konstrukční zpracování koloběžky
Vlastně bych řekl, že tentokrát testovaná koloběžka LAMAX eLander SA50 je takový střední model, což může velká část lidí ocenit. Její konstrukce je sice robustní, ale v porovnání s vloni testovaným modelem LAMAX eRacer SC50 je menší a především lehčí. Výrobce udává rozměry v rozloženém stavu: 124 × 63 × 120 cm a ve složeném pak: 124 × 63 × 58 cm (délka, šířka, výška). Hmotnost koloběžky pak činí 22 kg a vyhýbá se tedy povinnosti zřízení povinného ručení. Nejtěžší rozhodně není a během testování jsem ji ve složeném stavu přenášel v ruce.
Kdo ale na koloběžce vlastně může jezdit? Výrobce udává doporučenou výšku jezdce: 130-190 cm a hmotnost do 120 kg. Jezdit na ní tedy může i mohutnější redaktor jako jsem já. Doporučený věk je pak udáván: 14-60 let.
Celkově mám z konstrukce elektrické koloběžky velice dobrý dojem. Testoval jsem ji několik měsíců a konstrukce vydržela i mou obezitu. Řídítka jsou zpracována příkladně a najdeme na nich pogumovaná protiskluzová madla, ovládání akcelerátoru pro regulaci rychlosti, páčky pro ovládání brzd, tlačítko pro zapnutí/vypnutí koloběžky a kulatý panel s displejem a tlačítkem. Displej je dostatečně velký a umí zobrazit nejen rychlost, ale také ujetou vzdálenost, rychlostní režim, stav světel, stav nabití a dlouhým stiskem tlačítka dojde k zapnutí nebo vypnutí světel. Bílé LED světlo najdeme vpředu a červené pak vzadu. Úhel předního světla si můžete přizpůsobit podle sebe.
Protiskluzovou úpravu najdeme i na místě pro stání. To je také dostatečně široké a celá deska má dle výrobce rozměry: 53 × 23 cm (délka, šířka), aby byla jízda pohodlná. Chválím za dostatečně velké a kvalitní plastové blatníky vpředu i vzadu. Obě kola jsou 12palcová a jsou plněna vzduchem. Výrobce udává, že kola mají vyztužení proti defektu a jsou vhodná i pro jízdu na nerovném povrchu. Během testování jsem jezdil na hezkých silnicích, ale také na polních cestách. Nedošlo k žádnému poškození kol, ale jízda byla i díky tlumičům vředu příjemná a vlastně dost zábavná. Sílu obou brzd si můžete klidně upravit přiloženým imbusovým klíčem. Seřídit lze i sílu tlumičů. Pochválit musím také za stojánek.
Design koloběžky se mi vážně líbí a od dost lidí v mém okolí jsem slýchal, že se jim líbí kombinace tmavé a tyrkysové barvy. Osobně to mám také rád a i obyčejné lanovody s tyrkysovou barvou vypadají dost dobře. Koloběžku bych rozhodně nevystavoval nějakým hlubokým kalužím, ale standardní odolnost má a nějaké přeháňky nebo jízdu do práce po dešti zvládne. Před takovou jízdou ale doporučuji zkontrolovat, zda je v nabíjecím portu po levé straně gumová záslepka.
Rychlostní režimy, dojezd a brzdy
LAMAX eLander SA50 v sobě ukrývá 500 W motor. To je slušný výkon a oficiálně je koloběžka schopna jezdit maximální rychlostí 25 km/h. Podléhá tak legislativě. Výrobce ani já nikoho nenabádám k porušování jakékoliv legislativy, ale koloběžka je schopna jezdit i 35 km/h. V takovém případě je nutné odemknout omezovač rychlosti. Celému postupu jsem se věnoval v článku v tomto odkaze. Vážím přes 100 kg a běžně jsem maximální rychlostí jezdil i do menších kopečků. Se správným nafouknutím kol jsem na rovině běžně jezdil i rychlostí 38 km/h.
Koloběžka má tři rychlostní režimy, mezi kterými se můžete přepínat tlačítkem v panelu s displejem. V displeji bude režim označen číslem nad „SPEED“. Pro začátečníky a seznámení s koloběžkou doporučuji nejdříve vyzkoušet pomalejší režimy a poté jezdit maximální rychlostí 25 km/h. Pokud odemknete omezovač rychlosti, koloběžka si to bude pamatovat a pod třetím rychlostním režimem bude k dispozici vyšší rychlost.
Díky robustní konstrukci jsem si jízdu vážně užíval. Testování koloběžky bylo velice zábavné, a to nejen při jízdě maximální rychlostí, ale i na polních cestách. Na ideálních cestách pak můžete různě manévrovat. I z maximální dosažené rychlosti můžete na ideální cestě zabrzdit velice rychle a kotoučové brzdy výrobci chválím. Po uvedení koloběžky do provozu doporučuji jezdit pomalu a sílu brzd případně seřídit.
Část koloběžky pro stání v sobě ukrývá velkou část potřebné elektroniky, ale také akumulátor (baterii). Jedná se o lithium-iotový akumulátor o kapacitě 48V / 15 Ah (720 Wh). Výrobce udává maximální dojezd až 70 km, což je vysoké číslo. Výrobce do koloběžky integroval slušný akumulátor, ale samozřejmě hodně záleží na vašem stylu jízdy, na správném tlaku v kolech, počasí a především na vaší váze. Udávaný dojezd je možný u osob do 70 kg. Pokud tedy máte váhu vyšší a používáte odemknutý omezovač rychlosti, bude dojezd nižší. Nechybí pak ani automatická rekuperace, díky které se akumulátor trochu nabíjí bržděním.
Závěr – ideální elektrická koloběžka?
Elektrických koloběžek jsem si vyzkoušel již více, a to nejen od LAMAX. Řekl bych, že pro drtivou většinu lidí může být právě LAMAX eLander SA50 ideální koloběžkou. Není nejmenší, ale ani nejsilnější a největší. Jedná se zkrátka o zlatou střední cestu. Nejde jen o robustní konstrukci a rozumnou 22 kg váhu koloběžky, ale i o výkon. Ne každý totiž potřebuje výkon modelu LAMAX eRacer SC50.
LAMAX eLander SA50 je zkrátka výborná elektrická koloběžka s vysokým výkonem, robustní konstrukcí, kvalitními tlumiči vpředu, dvěma kotoučovými brzdami a velice slušným dojezdem. Užít si ji mohou nejen hubeňouři, ale i pořádný chlap s váhou nad 100 kg.
Po celou dobu testování jsem si koloběžku užíval a mohu ji doporučit. Co ji ale vytknout? Osobně bych jen ocenil silnější přední světlo. Ke koloběžce není žádná mobilní aplikace, ale tu ani nepotřebujete. Všechny funkce můžete používat přímo na panelu s displejem.