RECENZE: LAMAX E-Scooter S7500 Plus – výborná a přesto dostupná elektrická koloběžka

LAMAX je na našem trhu známou značkou, a to především díky sluchátkům a reproduktorům. Výrobce má ve svém portfoliu však i různé modely elektrických koloběžek a na test jsem obdržel koloběžku LAMAX E-Scooter S7500 Plus. Výrobce se chlubí, že koloběžka má výkonný motor, nepíchnutelná kola, skladatelnou konstrukci a tempomat. V době psaní recenze byla na oficiálních e-shopu k dispozici za 10 990 Kč s DPH. Na některých velkých e-shopech jsem ji však našel i za nádhernou cenu 8 990 Kč s DPH.

 

 

Pozitiva:

  • Kvalitní konstrukční zpracování
  • Barevné designové prvky a reflexní nálepky
  • Snadné prvotní uvedení do provozu
  • Výkonný motor
  • Maximální rychlost i po překročení 100 kg limitu
  • Slušný dojezd
  • Volba jízdních režimů
  • Kotoučová brzda na zadním kole
  • Rozumné umístění zvonku
  • Viditelnost diod značících nabití
  • Mobilní aplikace v češtině
  • Příslušenství a náhradní díly na oficiálním e-shopu
  • Rozumná cena

 

Negativa:

  • Zadní kolo mohlo mít odpružení

 

 

 

Obsah balení – na nic se nezapomnělo

Ve velké prodejní krabici ke koloběžce dostanete vše, co budete potřebovat. K dispozici je nabíječka, šroubky a také imbusové klíče pro utažení šroubků. Dále nechybí ani různé návody.

 

 

 

Jak uvést koloběžku do provozu?

Uvedení koloběžky značky LAMAX do provozu je velmi jednoduché a postup najdete vlastně i popsaný na samotné krabici od koloběžky. Stačí koloběžku vyndat z krabice a odstranit všechny obaly chránící koloběžku při přepravě. Teď se můžete vrhnout do složení koloběžky. Stačí připojit kabel jednoduchým zacvaknutím a řídítka složit a utáhnout pomocí dodávaných šroubků a imbusů. Po úspěšném složení doporučuji před první jízdou zkontrolovat všechny šrouby na koloběžce a pořádně vyzkoušet zadní brzdu. Sílu brzdy můžete také upravit pomocí imbusového klíče.

Asi každého začátečníka, co nečetl návod nejdříve zmate, že koloběžka po zapnutí nejede. Musíte jízdní režim totiž odemknout. To uděláte tak, že podržíte páčku brzdy a stisknete akcelerátor (páčku rychlosti). Ozve se pípnutí značící odemknutí. Pak už se můžete odrazit a páčkou rychlosti jezdit.

 

 

 

Design a zpracování

LAMAX E-Scooter S7500 Plus je dostupná elektrická koloběžka nejen pro mladé, ale i pro dospělého člověka. Výrobce uvádí doporučení, že koloběžku mohou používat osoby ve věku 14 – 60 let o výšce 130 – 190 cm a o hmotnosti do 100 kg. Rozměry koloběžky ve složeném stavu činí: 110 x 43 x 48 cm a v rozloženém stavu pak: 110 x 43 x 120 cm. Pochválit musím její překvapivě nízkou 13 kg váhu. Některé jiné koloběžky totiž mají i více jak 16 kg.

Musím se přiznat, že jsem celkem dost vypapaný redaktor a nesplňuji váhový limit stanovený výrobcem. Vážím „lehce“ nad 100 kg a na koloběžce jsem jezdil i s naloženým batohem nebo většími balíky ze Zásilkovny. 😀 Byl jsem tedy mile překvapen tím, že koloběžka si hravě poradila i s takovou váhou a vlastně jsem nenarazil na žádný problém. Pokud však vážíte nad 100 kg, doporučuji se podívat po modelu LAMAX E-Scooter S11600. Ten totiž dle doporučení výrobce uveze 120 kg.

Pochválit koloběžce musím pant, kde dochází k lámání během skládání koloběžky. Působí totiž bytelněji než u některých jiných koloběžek. Ve složeném stavu stačí řídítka zaháknout za háček na zadním blatníku a koloběžku lze přenášet. Řídítka jsou v rozloženém stavu vysoká tak akorát a najdeme na nich protiskluzové rukojeti z gumy. Velmi dobře umístěna je také páčka pro zrychlení a pochválit pak výrobce musím za zvonek. Ten nepřekáží nijak levé ruce a nestalo se mi, že bych při jízdě o něj nechtěně zavadil a zbytečně zazvonil na kolemjdoucí lidi. To se mi totiž u jiné koloběžky občas stávalo.

Pochválit musím i plochu na nohy, která je dostatečně velká a její rozměry činí: 14 × 15 × 61 cm (výška, šířka, délka). Na levém boku se pak nachází gumová záslepka s konektorem pro nabíjení a k dispozici je i užitečný stojánek. Po stranách jsou již výrobcem nalepeny antireflexní prvky.

V této cenové kategorii jsou dle očekávání 8,5palcová kola, která nelze píchnout. Díky nim byla jízda příjemná a nějaké velké drncání jsem nezaznamenal. Kola mají také tu vlastnost, že lépe drží na silnici, než i v případě některých dražších koloběžek. Může se tedy jednat o ideální koloběžku pro začátečníky nebo děti, co mají nějaké obavy. Na předním i zadním kole se nachází blatníky, oba jsou vyztuženy a drží pevně na svém místě. Zadní blatník má také červené světlo. Je jen trochu škoda, že výrobce k zadnímu kolu nedal nějaké odpružení.

 

 

 

Rychlostní režimy, dojezd, brzda a doba nabíjení

Asi nikoho nepřekvapí, že maximální dosažitelná rychlost koloběžky je 25 km/h a motor má výkon 350 W. Jedná se totiž o legislativou stanovený rychlostní limit. Koloběžka má také dva rychlostní režimy, a to ECO s maximální rychlostí 18 km/h a vyšším dojezdem a režim Sport s maximální rychlostí 25 km/h. Během testování jsem používal nejvyšší možnou rychlost.

Koloběžka v sobě ukrývá akumulátor o kapacitě 7 500 mAh (417 Wh) s napětím 36 V. V prodejním balení se nachází 2 A (42 V) nabíječka, díky níž koloběžku dobijete mezi 4-5 hodinami. Nechybí ani všechny potřebné ochrany, a to ochrana proti zkratu, přehřátí, přepětí a ochrana proti podbití a přebití. Napájecí systém také disponuje funkcí rekuperace, který umožňuje částečné dobíjení koloběžky bržděním nebo jízdou z kopce.

Výrobce udává dojezd na jedno nabití 25 km, což je na danou cenovou kategorii poměrně dost. Záleží hodně na tom, jak rychle a v jakých podmínkách budete jezdit. Dojezd se tedy odvíjí i podle okolní teploty nebo vaší váze. Jelikož vážím celkem dost, tak jsem s dojezdem 25 km na jedno nabití nemohl počítat. Myslím si ale, že dojezd je velmi dobrý a 25 km vzdálenosti dosáhnout lze.

Tempomat je taky přítomen a dle mého názoru se jedná o podstatnou funkci. Funkce pomáhá třeba při jízdě z prudkého kopce udržovat rychlost kolem 25 km/h, aby bylo možné případně koloběžku rychle dobrzdit. Pokud vám tempomat z nějakého důvodu vadí, můžete ho vypnout v mobilní aplikace, o které se budu rozepisovat později.

Levá část řídítek má také ovládání zadní kotoučové brzy. Tu si imbusovým klíčem můžete nastavit dle svých potřeb. Já byl však spokojen již s výrobcem přednastavenou sílou brzdy.

 

 

 

Co umí panel na řídítkách?

Uprostřed řídítek se nachází panel s LED displejem s diodami. Displej je dostatečně velký a zobrazuje aktuální rychlost. Pod displejem jsou pak přítomné diody, což je na první pohled trochu matoucí, protože někteří výrobci všechny informace umisťují do displejů. Až si na ně však zvyknete, budete za ně rádi a mají značnou výhodu.

Osobně si myslím, že nasazení diod se zobrazením aktuálního jízdního režimu a nabití je správné rozhodnutí. V létě na slunci jsem u některých koloběžek měl totiž problém s čitelností, ale diody svítí celkem dost a hned víte, jaký režim máte aktivní a přibližné nabití koloběžky. První den je však dobré si na diody zvyknout a zorientovat se v nich.

Tlačítko pod diodami pak slouží pro zapnutí/vypnutí koloběžky. Pomocí něj můžete také ovládat přední bílé LED světlo. To mimochodem svítí dostatečně a spokojený jsem byl i s jízdnou v noci.

  • První dvě diody znázorňují jízdní režim
  • 4 diody – 75 až 100% nabití
  • 3 diody – 50 až 75% nabití
  • 2 diody – 25 až 50% nabití
  • 1 dioda – méně jak 25% nabití

 

 

 

Mobilní aplikace – ukáže všechny užitečné informace

Všechny koloběžky značky LAMAX můžete spravovat jednou aplikací, a to LAMAX E-Scooters. Chválím za to, že výrobce aplikaci kompletně přeložil do češtiny a vydal ji pro mobily se systémem Android a iOS. S koloběžkou se lze mobilem připojit skrze Bluetooth a prvotní párování je nesmírně snadné a rychlé. Fungovalo mi také na mnoha mobilech různých značek s různými verzemi operačního systému.

Jak probíhá prvotní párování? Mějte na svém mobilu zapnuté Bluetooth a mobilní aplikaci od výrobce spusťte. Pravděpodobně budete vyzváni k udělení potřebným oprávněním aplikace, kdy stačí vše povolit. Během chvilky by se měla koloběžka najít, a to na spodní části aplikace. Na název stačí jen klepnout, vše případně povolit a můžete začít aplikaci používat. Doporučuji zkontrolovat dostupnost aktualizací firmwaru v nastavení a vybrat také správnou kapacitu baterie, aby bylo měření aplikací přesné. V případě mnou testovaného modelu vyberte v nastavení baterie 36 V.

Co aplikace vlastně umožňuje? Lze v ní sledovat aktuální rychlost, procentuální zobrazení nabití koloběžky a níže pak lze ovládat světlo nebo přejít do nastavení. Pochválit musím také za možnost koloběžku uzamknout, což se před obchodem rozhodně bude hodit. V takovém případě bude koloběžka při manipulaci sama brzdit a vydávat otravný zvuk. To by mělo případného zloděje odradit. Úplně vespod jsou tlačítka pro nastavení tempomatu, rychlostních režimů a také prohlížení statistik. Mezi těmi můžete vidět aktuálně najetou vzdálenost, celkově ujetou vzdálenost, čas a nebo teplotu.

 

 

 

Příslušenství a náhradní díly

Výrobce LAMAX je na našem trhu oficiálně, takže se nemusíte obávat, že v případě potřeby nevyhledáte odborný servis. Na všechny jeho produkty máte dva roky záruku, a i po záruce lze koloběžku dát do servisu. Výrobce však opravdu velmi chválím za to, že velkou část příslušenství a náhradních dílů pro své koloběžky prodává přímo na svém oficiálním e-shopu. Jejich cena je překvapivě také rozumná.

Chtěl bych se ale pozastavit hlavně u držáku na mobilní telefony. Je velmi praktické mít mobil hned na řídítkách a v létě tak lépe sledovat aktuální rychlost, ale je třeba zdůraznit, že kvůli otřesům na koloběžce, kole nebo motorce může dojít k poškození optické stabilizace (OIS) u fotoaparátu. Jako člověk, co servisoval mobily moc dobře vím, že je to poměrně časté. Pokud však máte levnější mobil bez OIS, neviděl bych v použití takového držáku problém.

Náhradních dílů je na oficiálním e-shopu poměrně dost a dokoupit si můžete celou kotoučovou brzdu, náhradní kryt displeje s diodami a tlačítkem, blatníky, světla, přední kolo s motorem, zadní kolo, protiskluzovou podložku, nabíječku a další příslušenství. Ve srovnání s konkurencí v této cenové kategorii je toho tedy dost a ceny jsou často nižší.

 

 

 

Závěr – fajn koloběžka, kterou bych doporučil i začátečníkům

LAMAX E-Scooter S7500 Plus jsem testoval moc rád a jedná se o příkladně zpracovanou koloběžku. Hliníkové zpracování je kvalitní a pochválit musím i pant sloužící pro skládání koloběžky. Líbí se mi design a potěší nižší 13 kg váha pro lepší přenášení koloběžky. Spokojený jsem byl s výkonem, dojezdem na jedno nabití a viditelností diod značících nabití.

Výrobce moc chválím za mobilní aplikaci v češtině pro obě mobilní platformy a snadné párování koloběžky s mobilem. Myslím si, že rozumně je stanovena také oficiální cena a velkou pochvalu si výrobce odnáší za dostupnost příslušenství a náhradních dílů. Potěšit může také držení řídítek v rovině, i když jedete maximální rychlostí. To u některých jiných koloběžek není běžné a tato koloběžka může být tedy vhodná i pro úplného začátečníka.

Při úplném shrnutí tedy koloběžce není moc co vytknout. Kdybych chtěl rýpat, tak bych rád viděl nějaké odpružení zadního kola, které se v některých koloběžkách nachází. Není to však prvek, bez kterého bych se neobešel.

Jestli hledáte dostupnou koloběžku a vážíte do 100 kg, tak mnou testovaný model LAMAX E-Scooter S7500 Plus mohu doporučit. Koupit si ji můžete na oficiálním e-shopu za 10 990 Kč s DPH, ale některé známé velké e-shopy ji mají za atraktivnější cenu 8 990 Kč s DPH. Vážíte nad 100 kg? V takovém případě bych doporučil si připlatit za vyšší model LAMAX S11600, který má větší 10palcová kola, uveze osoby do 120 kg a slibuje lepší dojezd.

>>Mohlo by se vám také líbit:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*