RECENZE: Instax Mini 12 – vzpomínky zvěční do malých fotek

Společnost Fujifilm na náš trh uvedla nový fotoaparát Instax Mini 12. Navazuje na své předchůdce a přináší příjemné inovace. Pořizovat lze nejen povedená selfie do peněženky, ale i fotit umí i makro snímky. V době psaní recenze se fotoaparát již prodával za stanovenou cenu 2 199 Kč s DPH.

Pozitiva:

• Stylový design s různými barevnými variantami
  • Kvalitní konstrukční zpracování
  • Zrcátko pro focení selfie
  • Snímky v malém formátu mají své kouzlo
  • Běžné AA baterie
  • Rámečky, fotoalba a další příslušenství k dokoupení
  • Možnost zdigitalizování fotek do mobilu
  • Cena fotoaparátu a možnost pořízení setů

Negativa:

• Někoho může zarazit cena fotopapíru

Co najdu v prodejním balení?

V hezké krabičce se nenachází jen fotoaparát, ale i příslušenství pro jeho provoz. K dispozice je dvojice AA (tužkové) baterie, jedno balení fotopapíru o deseti kusech a návod. Potěšit může i poutko.

Obsah prodejního balení – Zdroj: InstaxStore.cz

Design a konstrukční zpracování

Instax Mini 12 na své předchůdce navazuje designem, ale dle mého názoru je hezčí, než třeba předchozí model Mini 11. Na test jsem obdržel bílou variantu Clay White, ale na našem trhu je fotoaparát k dispozici také ve variantách: Lilac Purple (šeříkově fialová), Mint Green (mátově zelená), Blossom Pink (květinově růžová) a Pastel Blue (pastelově modrá). Výběr je tedy slušný a za barevná provedení výrobce chválím. Celkové rozměry fotoaparátu činí: 104 x 66,6 x 122 mm a bez vložených baterií a popruhu váží 306 gramů.

Barevné varianty fotoaparátu Instax Mini 12 – Zdroj: Instax.com

Tvar fotoaparátu je dle mého názoru zpracován skvěle a je vidět, že nad ergonomií někdo přemýšlel. Během focení se fotoaparát drží jistě. Na čelní straně se nachází modelové označení fotoaparátu, modul s přisvětlovacím bleskem a okolí s objektivem. Kolem objektivu se nachází také mechanismus s otáčením pro zapnutí/vypnutí fotoaparátu a signalizační dioda. Mechanismus se mi líbí a každému je snad jasné, že „Off“ – znamená vypnuto, „On“ – zapnut běžný režim a „Close Up“ – z blízka. Dále se na čelní straně nachází i malé zrcátko pro focení selfie s kamarády, ideálně umístěné tlačítko spouště pro focení levou rukou a část hledáčku pro pozorování scény. Přítomny jsou i jakési dvě tečky, kde se pravděpodobně ukrývají potřebné senzory pro okolní světlo.

Levý bok je zcela prázdný a v pravém boku se ukrývá prostor pro vložení dvou AA baterií. Zapomenout nesmím ani na části pro provléknutí poutka z prodejního balení. Vlastně je možné poutko uchytit na obou stranách fotoaparátu a je jen na vás, na jaké straně vám bude vyhovovat více. Pokud si seženete druhé, můžete mít na fotoaparátu poutka klidně dvě. 😀 Všude po stranách se nachází také malé skutečné šroubky, které mohou posloužit v případě potřeby pro odborný servis. Horní část fotoaparátu logicky nabízí už jen výřez pro pořízené snímky. Vespod fotoaparátu pak jsou nožičky pro případné postavení třeba na stole a opět jsou přítomny i šroubky.

Na zádech fotoaparátu se pak nachází hledáček pro možnost pozorování toho, co zrovna fotíte. Všimnout si můžete i malého náhledu dovnitř fotoaparátu, díky kterému můžete zkontrolovat správné vložení plastové kazety s fotopapíry. Nasazeno bylo i počítadlo zbývajících snímků. Nechybí ani větší dvířka s logem Instaxu, pod kterými se ukrývá prostor pro vložení plastové kazety s fotopapíry.

Pořízené snímky, výměna fotopapíru a jejich cena

Fotoaparát Instax Mini 12 umí pořídit snímky o velikosti: 86 x 54 mm (celková velikost) /62 x 46 mm (velikost pořízené fotky bez rámečku). Fotit můžete selfíčka, a to i díky již zmíněnému zrcátku a minimální zaostřovací vzdáleností 30 cm. Modul s bleskem je celkem velký, a to proto, že účinnost blesku je dle specifikací výrobce 30 cm – 2,2 metrů. Intenzita a účinnost blesku je automaticky vypočítávána podle okolního světla. Po vyfocení jednoho snímku pak nabíjení blesku trvá kolem sedmi vteřin. Pořízený snímek ve finální podobě se pak na fotopapíře projeví přibližně do dvou minut.

• Objektiv: 60 mm, f/12,7
  • Elektronická závěrka: 1/2 až 1/250
  • zaostřovací vzdálenost: 30 cm
  • Dosah blesku: 30 cm až 2 metry
  • Hledáček se zvětšením: 0,37x

Pořízené instaxové snímky mají své kouzlo, a to svým barevným podáním i rámečkem kolem samotného snímku. Pod fotku si do rámečku můžete přidat klidně nějakou samolepku či napsat popisek. Výsledné snímky se mi líbí a za dobrého světla pořídíte slušné snímky, které si rádi vystavíte. Za horšího světla můžete bližší objekty či třeba sebe pořídit také dobře, ale kamarád za vámi při pořizování selfíček již bude takový tmavší. I to však vypadá dobře. Fotoaparát umí i focení zblízka, a to se může hodit pro focení hezkých makro snímků. Za tuto možnost výrobce chválím a snímky zblízka vypadají také dost dobře.

V balení k fotoaparátu dostanete jednu kazetu obsahující 10 kusů fotopapíru. Kazetu stačí rozbalit a dle instrukcí snadno vložit do prostoru pod zadními dvířky fotoaparátu. Je to snadné a celý postup s videem můžete vidět v mém návodu – odkaz na návod.

Fotopapír pak můžete nakupovat na různých velkých českých e-shopech, ale i u autorizovaných prodejců. K dispozici máte běžný fotopapír v zelené krabičce, ale k dispozici je i papír pro pořizování monochromatických (černobílých) snímků nebo s barevným rámečkem. Především ty černobílé snímky z Instaxu mohou mít také své kouzlo a v albu budou vypadat určitě dobře.

Někoho může zarazit cena fotopapíru. Ano, ta je vyšší, ale na druhou stranu vyvolání fotek pořízených běžným digitálním fotoaparátem nebo mobilem také není nejlevnější záležitostí. Instaxové fotografie jsou však unikátní, nemusíte nikam chodit je vyvolávat a o fotografii budete před jejím pořízením daleko více přemýšlet. Zkrátka budete fotit jen to, na čem vám záleží a nebudete fotit nesmyslné fotky, jako to děláte s mobilem.

• Běžný fotopapír s 10 kusy – 239 Kč
  • Běžný fotopapír s 20 kusy – 425 Kč
  • Monochromatický papír s 10 kusy – 249 Kč
  • Papír s černým rámečkem s 10 kusy – 249 Kč
  • K dispozici jsou i další verze s barevnými rámečky

Pořízené fotky je možné zdigitalizovat mobilem

Výrobce Fujifilm k fotoaparátům Instax nově vydal také mobilní aplikaci Instax UP! pro mobilní platformy Android a iOS zdarma. Ta neslouží pro spárování mobilu s fotoaparátem, ale pro skenování analogových snímků. Aplikace vypadá dobře a pomocí ní zvládne opravdu každý zdigitalizovat snímek, uložit ho do interního úložiště mobilu, sdílet na sociální sítě, v chatovacích aplikacích kamarádům nebo zálohovat do nějakého cloudového úložiště. Po naskenování je možné snímky také ořezávat nebo upravovat.

Jak je na tom výdrž baterií?

Fotoaparát nemá žádný vestavěný akumulátor, což je dle mého názoru jen dobře. Nebudete totiž muset časem řešit jeho drahou výměnu. V levém boku fotoaparátu je prostor pro vložení dvou běžných AA (tužkových) baterií. Ty dostanete přímo v prodejním balení fotoaparátu a podle výrobce vydrží až 100 pořízených snímků, což je dost. Výdrž baterie se samozřejmě odvíjí podle kvality baterií. Já osobně bych si určitě pořídil nějaké lepší značkové baterie, které jsou již nabíjecí. Snad všechny e-shopy mají třeba sety nabíjecích baterií již s nabíječkou za rozumné ceny.

Jaké příslušenství si k fotoaparátu mohu pořídit?

V době psaní recenze bylo možné si třeba v autorizovaném e-shopu InstaxStore.cz zakoupit výhodné startovací balíčky fotoaparátů. Ty obsahují nejen samotný fotoaparát ve všech barevných variantách, ale i pouzdro z veganské kůže pro jeho bezpečné přenášení, fotoalbum ze stejného materiálu pro uložení až 108 snímků a krabičku s 10 kusy fotopapíru. Set stojí 3 329 Kč s DPH.

Pokud si časem budete chtít pouzdro dokoupit, můžete ho koupit i samostatně za 499 Kč s DPH. K zakoupení jsou pak i různé dřevěné nebo pastové rámečky pro vystavení fotek třeba na pracovní stůl. E-shop má v nabídce i různá fotoalba pro uchovávání důležitých vzpomínek.

Závěr – ideální společník nejen na akce

Fotoaparát Instax Mini 12 se v době psaní recenze prodával za 2 199 Kč s DPH. Dle mého názoru se jedná o rozumně stanovenou cenu. Fotoaparát má totiž kvalitní konstrukční zpracování a nabízí focení unikátních fotek. Hezká jsou nejen selfíčka, ale i snímky z blízka. Ocenit jistě můžete i napájení fotoaparátu z běžných AA baterií, zrcátko pro selfíčka a možnost si dokoupit poměrně dost příslušenství. Pochválit výrobci musím i mobilní aplikaci pro zdigitalizování fotek, protože si fotky rád zálohuji do cloudového úložiště.

Jestli hledáte fotoaparát, který umí pořídit malé instaxové snímky za rozumnou cenu, tak nový Instax Mini 12 mohu rozhodně doporučit. Budete ho mít určitě rádi a na akcích bude poutat hodně pozornosti. Vlastně jsem si ho oblíbil a jedná se o moc hezké zařízení. Někomu může vadit jen cena fotopapíru, ale jak jsem již zmiňoval, nad pořízením každé fotky budete více přemýšlet a zvěčněných vzpomínek si budete mnohem více vážit.