Herní série S.T.A.L.K.E.R. byla před lety velmi oblíbená a její první díl Shadow of Chernobyl vyšel v roce 2007. Před lety bylo oznámeno vydání celého nového dílu S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, ale ukrajinské herní studio GSC Game World to s vývojem nemělo vůbec snadné. Jejich vlast byla napadena barbarským Ruskem. Vývojáři tedy musí do rukou vzít reálné zbraně a bránit svou vlast. Došlo také k úspěšnému kybernetickému napadení studia a úniku dat ke hře. Za útokem stojí naštvaní hackeři z Ruska, protože studio oznámilo, že hra nikdy v Rusku nevyjde. Odváděním daní z prodejů hry by totiž docházelo k finanční podpoře tamního nesvobodného režimu. Pro vývojáře to byla velmi těžká léta, ale hra letos skutečně vyšla. Jak se povedla?
Nejdříve poděkování
Rád bych poděkoval přátelům z cloudové služby Boosteroid. Bezplatně mi k testování poskytla klíč, abych mohl hru otestovat.
Boosteroid umožňuje hrát náročné hry na neherním notebooku, mobilu, chytrém televizoru nebo jiném zařízení bez výkonu. Stačí k tomu jen internetové připojení a případně gamepad. Tak si můžete zahrát právě i titul S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl. Boosteroid aktuálně podporuje verze ze Steamu a Xbox PC Game Pass.
- Vyzkoušet službu Boosteroid
- Hra ve službě Boosteroid
- Recenze služby Boosteroid
- Všechny články o Boosteroidu
Příběh hry, postavy a oficiální překlady
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl je konečně tu a na titul jsem se těšil. Měl jsem od ní vysoká očekávání, proto jsem se obával zklamání. K tomu naštěstí nedošlo a opět se ocitnete v černobylské zóně. V ní narazíte nejen na lidské nepřátelé, ale na různé zvláštní anomálie a nesmí chybět ani mutanti. Celé prostředí je ponuré, někdy až šílené nebo děsivé. Taková zkrátka zóna je. Po vypnutí hry jsem často měl nutkání ji znovu zapnout a prozkoumávat okolí zóny.
Myslím si, že příběh se vážně povedl. Nechci k němu prozrazovat moc detailů, abych nikomu nepokazil zážitek. Užít si ho ale může kdokoliv, jelikož hra obsahuje oficiální český překlad. Přeloženo je nejen menu, ale také všechny informace k úkolům a dialogy během cutscén. Dabing si můžete vybrat anglický nebo ukrajinský. Jelikož neumím ukrajinsky, nejdříve jsem si vyzkoušel angličtinu. Nějak mi však nesedí do mimiky a postojům postav. Doporučuji tedy spíše zvolit ukrajinský dabing. Občas budete překvapeni, kolik podobných slov má ukrajinština s češtinou.
Hra vypráví příběh veterána z ukrajinského námořnictva Skifa. Jeho kyjevský byt je jednoho dne zničen artefaktem. Neměl by se nacházet v hlavním městě Ukrajiny, ale spíše v černobylské zóně. Aby našel více informací o artefaktu, vydá se do nebezpečné černobylské zóny. Vědec Hermann mu poskytne zařízení „Scanner“, ale Skif o něj a artefakt brzy přijde. Čeká ho tedy daleká cesta k jeho získání a věřte, že cesta bude nejen trnitá, ale temná a radioaktivní!
Skif nebude mít svou cestu vůbec jednoduchou. Nemůže za to jen drsné prostředí plné podivných anomálií a mutantů. Narazí totiž na lidi… S těmi je to složité v dnešním „normálním“ světě, natož v tom post-apokalyptickém. V něm narazí na dobré i špatné lidi, protože takový život zkrátka je. V zóně se nachází různé frakce, s některými lidmi můžete obchodovat, pomoct jim s jednoduchým úkolem nebo jen tak pokecat. Časem se seznámíte se zajímavou postavou Richterem. Stane se vašim přítelem a dále raději nebudu nic prozrazovat.
Když si příběh shrnu, je napsán vlastně dobře a já si ho užívám. Některé mise jsou velmi zajímavé a některé jsou naopak takové opakující „dojdi tam a vezmi tohle“. Na mapě však najdete i různé vedlejší mise, a ty bych neopomíjel. Jsou často zdařilé a pošlou vás do dalších zajímavých lokací.
Technické zpracování hry, ovládání, audio a inventář
Hra je v současné době k dispozici pro platformy Windows a Xbox. Zahrát si ji můžete i v rámci cloudových služeb. Já si hru užívám na maximální grafické nastavení ve službě Boosteroid. K dispozici jsem dostal Steam verzi a díky cloudu se nemusím omezovat na hardware svého počítače. Jelikož se jedná o hru z roku 2024, musíte počítat i nároky na váš SSD disk v počítači. Prvotní instalace zabere kolem 160 GB a dostávat budete ještě velké aktualizace.
Hra je dostupná pro počítače a konzole Xbox. Na počítači si ji můžete zahrát s myší a klávesnicí nebo libovolným gamepadem. Já si tento typ hry nedokážu představit hrát s gamepadem a po celou dobu jsem hrál s myší a klávesnicí. Myslím si, že ovládání je zvládnuto výborně. Rozmístění kláves v defaultním nastavení je logické, můžete si ho přemapovat a sáhl jsem jen do nastavení citlivosti myši. Nastavil jsem vyšší citlivost, což dělám u všech her. Líbí se mi pak i rychlý výběr zbraním dlouhým podržením klávesy „TAB“. Vlastně v systému výběru vidím inspiraci u titulu GTA V, což ale musím pochválit.
Hned po vydání se objevilo mnoho výtek k technickému stavu hry. Dle mého názoru mohlo studio s vydáním hry klidně ještě půl roku vyčkat a vše pořádně doladit, ale pravděpodobně bylo různými vlivy k vydání donuceno. Aktivně ale pracuje na odstranění chyb a během mého testování hra dostala tři velké aktualizace. Obrovské množství známých chyb bylo opraveno a vlastně v případě PC verze narazíte na chyby zřídka. Osobně mi vadí dlouhé načítající obrazovky po úmrtí, načítání shaderů během spouštění hry a umělá inteligence umí kouzlit taky. Nejedná se o nic tragického a došlo k výraznému vylepšení, ale někdy protivníci vědí, že jsem za zdí a nechápu proč. Inteligence si tedy pohrává s obtížností, ale je otázkou, zda je to chyba nebo vlastnost drsné zóny? 😀
Začátkem hry na nějaké neduhy takřka vůbec nenarazíte, ale za pár hodin se dostaví. Nejedná se však o nic, co by mi kazilo zážitek. V cloudu mi hra nepadala ani nezamrzala. Občas ale po úmrtí pár vteřin trvá, než se mi v rukách objeví zbraně. Technický stav rozhodně není stoprocentní, ale vývojáři na opravách aktivně pracují a v současné době se jedná spíše o drobnosti. Jak na tom je ale konzolová verze, to samozřejmě netuším.
S.T.A.L.K.E.R. 2 využívá technologie Unreal Engine 5.1 a myslím si, že prostředí se tvůrcům vydařilo. Chátrající budovy z dob sovětského svazu působí děsivě, dobře vypadá voda, rezavá vozidla a vlastně mnoho dalších grafických prvků. Na vegetaci však můžete narazit na nějaké prvky, kdy si budete říkat „Ty jo, ale tohle nepůsobí jak z velké moderní hry“. Ne všechno vypadá opravdu moderně, ale pak narazíte na dost prvků, kdy budete s otevřenou pusou jen zírat a obdivovat „krásy“ zóny.
Audio je u her samozřejmě velice důležité. Po vydání mnoho hráčů zaznamenalo problémy s výpadky zvuku, ale to je již opraveno. Já si hru užíval se sluchátky a musím říct, že zvukové efekty jsou výborné. Často se leknete různých zvuků od monster, listí, vrzání v domech nebo dalších efektů během bouří. Anomálie ve hře jsou nepopsatelné a mají také své zvukové efekty, můžete na ně být upozorněni detektorem a zvukové upozornění uslyšíte i v případě radiace.
Jako správný Stalker budete mít k dispozici slušný arzenál zbraní, ale vaším nepřítelem bude jejich technický stav. Zbraně můžete brát od svých nepřátel, ale často u nich najdete ikonu značící jejich rozbití. Takové zbraně sice často fungují, ale nejsou nejsilnější a nikdo je od vás nevykoupí. Můžete si z nich vybrat náboje a použít je do jiné zbraně. On je technický stav zbraní vlastně důležitý, protože během soubojů může docházet k jejich zaseknutí. Různými částmi je můžete i vylepšovat a např. si do samopalu přidat větší zásobník. Inventář se dost podobá tomu ze starších dílů, ale co na něm vlastně zlepšovat? Je přehledný a jednoduchý. Opět je v něm důležité kontrolovat stav vesty nebo masky postavy. V případě poškození utrpíte větší škody v případě zásahů kulek nebo radiace.
Skif během své cesty zónou bude trpět. Již jsem zmiňoval, že se budete muset starat o technický stav jeho výbavy, ale i zdraví. Občas se totiž objeví ikona jídla a v inventáři mu můžete dát třeba salám. Bude pak mít dostatek energie a zdraví. Energii postavě dodáte třeba energetickými nápoji NON STOP. Jedná se o důležitý prvek a zajistí energii pro rychlý útěk třeba před mutanty. Je dobré zmínit, že tyto energy drinky skutečně existují a prodávají se na Ukrajině. Ve večerce jsem však objevil fialový NON STOP se Stalkerem a je dobrý. 😉
Se zdravím to ale není tak jednoduché! K dispozici máte nejen jídlo, ale různé lékárničky a velmi důležitou součástí výbavy jsou obvazy. Během soubojů utrpíte velmi nepříjemné rány a pomoci vám úplně nemusí ani rychlé lékárničky. Budete potřebovat obvaz pro zastavení krvácení. Najdete ho všude možně a časem můžete využít služeb lékaře.
Závěr – zóna je návyková
V době psaní recenze se hra dostala na platformy Steam, EPIC Games Store, GOG, Microsoft Store a pro herní konzole Xbox. Digitální verze stojí 1 299 Kč s DPH a sběratelé mohou zakoupit krabicové verze od 1 499 Kč s DPH. Jelikož se jedná o nový titul, cena je přiměřená a vlastně dnes najdeme o pár stovek dražší nové tituly.
Vývojářské studio GSC Game World to mělo roky velmi těžké a bylo mi jich při každém odložení opravdu líto. Doporučuji se podívat také na oficiální dokument o vývoji s českými titulky.
Podívejte se na dokument o vzniku hry S.T.A.L.K.E.R. 2 s českými titulky
Když si to opravdu shrnu, S.T.A.L.K.E.R. 2 je úžasný titul. Nabízí temné a velmi zajímavé prostředí. Neomrzí vás, budete mít nutkání se do zóny neustále vracet a případně prozkoumávat sovětská „umění“. Dostanete i solidní příběh s českým překladem, pochválit musím inventář, zbraně a audio. Grafika místy není nejmodernější, ale někde je tomu zas naopak. Audio efekty jsou příkladné a vlastně vše trochu kazí jen technický stav hry. Brzy se to však aktualizacemi napraví.
Technické problémy hra skutečně má, ale nekazí zážitek ze hraní. Dle mého názoru se nejedná o překážku, proč bych si neměl hru zakoupit. Nemění to však nic na tom, že v době vydání měla být hra v nejlepší kondici. V dnešní době se však bohužel jedná o běžnou záležitost. Vývojáři jsou často natlačeni do kouta a do brzkého vydání je nutí investoři. Nic jiného jim nezbude, než hru vydat a rychle řešit opravy aktualizacemi.
Osobně mi nejvíce vadí dlouhé „loading“ obrazovky po úmrtí… Je to otravné, ale snad brzy se to aktualizacemi změní. Jestli nechcete zmíněné nedostatky trpět, půl roku bych s koupí vyčkal. Samozřejmě je to čistě na vás. Pokud vás bavil nějaký z předchozích dílů série S.T.A.L.K.E.R., pak budete v novém díle jako doma a zamilujete si ho. Mohl by bavit ještě hráče Metra.
Na stránkách vývojářů se také nachází informace o multiplayeru. V době psaní recenze ho hra nenabízela a musíme si na něj tedy počkat.