T-Mobile před nějakou dobou představil službu Wi-Fi Manager, která se snaží usnadnit správu nastavení Wi-Fi routeru. Zkušenější, jako já se této funkci budou smát, protože nastavit si router je snadné přes rozhraní samotného zařízení a umět by to měl v dnešní době každý. Bohužel většina lidí se do nastavení routeru bojí sahat a na ty míří právě tato nová služba.
Wi-Fi Manager je tedy dobrá služba, protože se stačí jen přihlásit do své mobilní aplikace Můj T-Mobile, rozklepnout si svou internetovou službu a během chvilky máte informace o zapojených zařízeních k vaší Wi-Fi, možnost je odstranit ze seznamu, nastavit si název i heslo bezdrátové sítě. Je to tedy snadné a nezkušení uživatelé to jistě ocení.
S čím mám tedy vlastně problém?
Funkce se mi v mobilní aplikaci připomínala už opravdu dlouho, ale její instalaci do Wi-Fi routeru jsem se vyhýbal. T-Mobile oznámil, že tato funkce bude brzy do routerů zaváděna automaticky. To se mi úplně nelíbí, protože mi bylo úplně jasné, že nová služba bude odesílat více dat operátorovi. Naštěstí noví zákazníci internetového připojení však mohou aktivování služby Wi-Fi Manager odmítnout přímo při objednávce služby. Při pořizování služby tedy stačí být obezřetný.
„Samozřejmě je pravda, že funkce Wi-Fi Managera a s tím související sběr čistě technických dat je implicitně aktivována (avšak je možné ji dopředu či zpětně obratem deaktivovat). Je tak učiněno z důvodu, aby zákazníci měli vždy dostupné nejnovější inovace a za touto službou jim byla maximálně ulehčena cesta.“ – vyjádření společnosti T-Mobile
Ukázalo se, že po aktivaci služby jsou skutečně shromažďovány informace, které jsou i analyzovány a odesílány operátorovi. Vždy je ale zapotřebí souhlas zákazníka. T-Mobile funkce pro sdílení dat automaticky neodsouhlasí.
Co když se mi služba Wi-Fi Manager již aktivovala a já ji nechci? Pokud službu skutečně nechcete, můžete o její úplnou deaktivaci požádat, a to přímo v jednoduchém webovém formuláři. T-Mobile vám ji následně brzy deaktivuje, za což ho chválím.
„Aby mohla služba Wi-Fi Manager plnit svoje funkce pro optimalizaci připojení, je nutné, aby za tímto účelem sbírala technická – čistě diagnostická data. Zákazníci T-Mobile se rozhodně nemusejí obávat o svoje soukromí – v žádném případě nejsou sledována ani ukládána data z používání internetu (navštívené stránky, stažené soubory atd.).“ – vyjádření společnosti T-Mobile
Jak sdílení dat T-Mobilu zabránit?
Je to velice jednoduché. Při aktivaci službu je třeba být opravdu obezřetný, co povolujete. Až budete vyzváni k udělaní souhlasu se sdílením vašich dat, stačí klepnout na tlačítko „Přeskočit“. To je vše. Je to tedy jednoduché.
„Pokud se zákaznici rozhodnou svá data poskytnout i pro marketingové a analytické účely, mohou tak učinit prostřednictvím souhlasu v aplikaci. Tento souhlas každopádně musí udělit vždy sám zákazník – v rámci vlastní vůle. Automatický sběr takových dat za zmíněnými účely tím pádem neprobíhá.“ – vyjádření společnosti T-Mobile
Ještě je dobré uvést na pravou míru, že sběr takových dat nedělá jen T-Mobile, ale úplně všichni mobilní operátoři a poskytovatelé internetového připojení. Často to dělají i různé aplikace v počítačích, mobilech, operační systémy a software všeobecně. Je tedy vždy dobré číst, co máte při instalacích softwaru a aktivacích služeb zaškrtnuté a s čím tedy vlastně souhlasíte. Stejně, jako při podpisu každé smlouvy je dobré si přečíst, co vlastně podepisujete. 😉
Pro opravdové soukromí při používání internetu však doporučuji používat nějakou placenou VPN službu. Ta skryje vaši identitu na internetu, zabraňuje komukoliv nahlížet, co na internetu děláte a SurfShark VPN umí třeba i blokovat reklamy a různé sledující prvky.