Recenze Senua’s Saga: Hellblade II – audiovizuální zážitek

Je to k neuvěření, ale hra Hellblade: Senua’s Sacrifice skutečně vyšla před sedmi lety. Už asi ani nikdo nedoufal, že se dočkáme pokračování. Herní studio Ninja Theory bylo odkoupeno americkou společností Microsoft a hru oznámila zvláštním videem. Poté ale přišla velmi dlouhá odmlka a o budoucnosti druhého dílu jsem já osobně začal silně pochybovat. Po opravdu dlouhém čekání tu druhý díl Senua’s Saga: Hellblade II konečně máme. Jak se hra povedla a stálo čekání za to?

Na jaké platformy hra vyšla?

Senua’s Saga: Hellblade II je v současné době k dispozici pro počítače s Windows a herní konzole Microsoft Xbox X/S. V případě Windows existuje pouze digitální verze z platformy Steam a hru podporuje třeba cloudová služba Boosteroid. Zahrát si ji tedy může kdokoliv bez ohledu na zařízení nebo operační systém. Microsoft ji zařadil také do levného PC Xbox Game Passu a nemusíte ji tedy ani kupovat, ale vystačí si zaplatit jen jeden měsíc Xbox Game Passu – více informací. To je přístup, který se mi osobně dost zamlouvá.

Menu, jazyk, titulky a ovládání

Během testování jsem hru odehrál skrze Xbox Game Pass PC licenci a cloudovou službu Boosteroid. Mile překvapen jsem byl přítomností češtiny a přeloženo je nejen menu a nastavení, ale nasazeny jsou také oficiální české titulky. Zapnout je lze ihned po prvotním startu hry. Vlastně celé menu je nové, přehledné a myslím si, že se vývojářům povedlo.

Byl jsem zvědav, jak vývojáři zvládnou ovládání pro počítače. První díl hry jsem miloval, ale k ovládání s myší a klávesnicí jsem měl výtky. Na hře bylo zkrátka vidět, že byla mířena především pro Xbox. Líbí se mi, že ovládání je v nastavení hry krásně vysvětleno a vlastně rozmístění všech ovládacích prvků je ideální. Nemusel jsem tedy zasahovat do nastavení a upravil jsem si jen citlivost myši. Řekl bych, že výrazně vylepšeny jsou především souboje. Nastavenou jsem měl střední obtížnost, ale hra si případně umí sama obtížnost nastavovat dle vašeho hraní a ani na vyšší obtížnost jsem se souboji problémy neměl. Zkrátka jen sekáte mečem, uhýbáte, skáčete před nepřítelem do stran a kryjete se. To vše se vývojářům podařilo lépe, než tomu bylo před lety v prvním díle.

U Xbox verze hry je jasné, že budete používat Xbox gamepad. Pokud si hru ale zahrajete třeba v cloudové službě, můžete bez problémů používat gamepad k Playstationu nebo od jiného výrobce.

Hellblade II je audiovizuálním zážitkem

Nechci tady uvádět nějaké spoilery, ale pokud se vám první díl líbil, druhý budete milovat. Hlavní postavou je opět vikingská válečnice Senua, ale překvapivě se v příběhu objeví další postavy. Již před lety bylo herní studio Ninja Theory oceňováno za to, že se mu povedlo do příběhu zakomponovat a pokusit se poukázat na vážné psychické problémy. Ty má Senua i v druhém díle a vy budete muset zkrátka celou její cestu zabíjet nepřátelé, neustále uslyšíte šeptající hlasy a budete kolem vidět dost podivné bludy. Ono je dost obtížné Hellblade II popsat, protože si ho každý musí zahrát sám. Domnívám se, že se jedná přesně o tu hru, kterou je nejlepší si rovnou zahrát a je lepší nekoukat na streamy nebo různá videa od ostatních hráčů.

Hellblade II na herním 2K monitoru ViewSonic VX3218C-2K

Vývojářům se podařilo psychické problémy vykreslit ještě lépe a zapracováno dost bylo na grafickém zpracování. Je to zkrátka skutečně next-gen a u mnoho grafických prvků jsem si řekl „Wow, to je fakt pěkné!“. Doporučuji hrát s pěkným monitorem nebo televizorem a zhasnout lampičku, aby vás příběh a atmosféra hry pohltila. Oni skvěle vypadají i nepřátelé a řekl bych, že vývojáři dělají pokrok i ve skenování pohybu obličejů všech herců. Především herecký výkon herečky Meliny Juergens, která ztvárnila nemocnou Senuu je dle mého názoru famózní. Hlavní postava zkrátka působí drsně jako správná vikingská válečnice, poté se však ukazuje i její křehká a psychickým onemocněním podlomená část…

Je mi samozřejmě jasné, že příběh Hellblade II není pro každého. Dle mého názoru je ale celá hra audiovizuálním zážitkem. Nádhernou grafiku jsem již zmínil, dost se mi líbí okolí, zpracování obrů a pochvaloval jsem si především také audio. Během hraní doporučuji používat náhlavní sluchátka, protože zážitek bude na vyšší úrovni, i když hra podporuje také zvuk z reproduktorů. Díky sluchátkům ale uslyšíte lépe našeptávající hlasy, skřeky nepřátel, šustění listí kolem navázané právě na psychické problémy hlavní postavy a pochvaloval jsem si zvolený soundtrack. Ne, nechybí ani hudba od kapely Heilung, která soubojům dodá takovou drsnou válečnou atmosféru.

Není příběh hry krátký? A co nějaké nedostatky?

Žádná hra rozhodně není dokonalá, ale myslím si, že opravdu dlouhé čekání se vyplatilo. Vlastně jsem ani nezaznamenal žádné větší chyby, což je v dnešní době i u velmi drahých her bohužel běžné. Hellblade II vyšel skutečně ve finální podobě a asi jen dvakrát jsem zaznamenal, že hlavní postava stála na místě. Stačilo jen klávesy pustit a zkusit chodit znovu. Trochu více mi vadilo občas nevhodné rozostření, které se někomu může líbit a přidávat na filmovém efektu. Já bych na něm ale ubral.

Hned po vydání se objevila kritika, že Hellblade II má krátký příběh. Já si myslím, že celý příběh je zpracován skvěle, i když nad něčím se pozastavíte. To je ale účel hry, protože se vás snaží vtáhnout do mysli psychicky nemocného člověka a ne vše tedy bude dávat 100% smysl. Kritiku k délce příběhu osobně moc nechápu, protože celou hru jste schopni odehrát za přibližně 7 hodin. Pokud si dobře pamatuji, tak dlouhý byl i první díl. On celý příběh na sebe krásně navazuje a nudit se blouděním kolem rozhodně nebudete. Vlastně jsem rád, že se nikdo u vývojářů nesnažil hru zbytečně prodlužovat zcela zbytečným dialogem. Zkrátka se nejedná o velký open-world, což dost pracujících lidí ocení. Je ale pravdou, že jsem se během hraní chtěl podívat někam dál, ale hra mi to nijak nedovolila. Hráči tedy musí chodit jen po příběhové lince a není jim dovoleno navštívit něco vedle. Je to trochu škoda, protože tak nádherné prostředí se nabízí k prozkoumání.

Závěr – stojí za ty peníze?

Hra byla pro počítače vydána na platformě Steam za 49,99€. Pro konzole Xbox X/S je v prodeji digitální a dokonce také ještě krabicová verze za 1 199 Kč. Osobně si myslím, že cena je nastavena rozumně. Zkrátka není tak dlouhá, proto její cena nestojí na dnešní dobu běžných 70€. Za sebe bych ale řekl, že Hellblade II nabízí výrazně lepší zážitek, než velká část podstatně dražších her. Hellblade II je jízda a pokud chcete silný příběh, nádhernou grafiku a výborné audio, rozhodně za to hra stojí.

Hru ale nemusíte vůbec kupovat, protože je k dispozici v rámci levného Xbox Game Pass PC a dražším Xbox Game Pass ULTIMATE pro jakékoliv zařízení. Pokud už máte třeba zaplacený Boosetroid, zaplatíte jen 259 Kč na měsíc, hru dohrajete a můžete předplatné zas zrušit. Ve výsledku vás hra tedy vychází velmi levně.

Poznámka: Veškeré fotky, screenhoty ze hry a videa jsou vlastní