Xiaomi, přední světová společnost v oblasti spotřební elektroniky a výroby mobilních telefonů, oznamuje své auditované konsolidované výsledky za rok končící 31. prosince 2023 (“období”). V roce 2023 činily celkové tržby společnosti 271 miliard RMB (876,4 miliardy Kč1), zatímco její upravený čistý zisk vzrostl o 126,3 % a dosáhl 19,3 miliardy RMB (62,4 miliardy Kč1). Nárůst upraveného čistého zisku výrazně překonal očekávání trhu a znamenal druhou nejvyšší úroveň ziskovosti od vstupu společnosti na burzu. Náklady na podnikání v oblasti chytrých elektromobilů (“EV”) a dalších nových iniciativ se zvýšily na 6,7 miliardy RMB (21,7 miliardy Kč1), bez nákladů na odměny na základě akcií související s chytrými elektromobily a dalšími novými iniciativami ve výši 0,8 miliardy RMB (2,6 miliardy Kč1) za rok. Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023 rostly celkové příjmy společnosti Xiaomi již dvě čtvrtletí po sobě a dosáhly 73,2 miliardy RMB (236,7 miliardy Kč1), což představuje meziroční nárůst o 10,9 %, a její upravený čistý zisk se meziročně zvýšil o 236,1 % na 4,9 miliardy RMB (15,8 miliardy Kč1).
V průběhu roku 2023 společnost Xiaomi pečlivě realizovala svou klíčovou provozní strategii “dvojího důrazu na rozsah a ziskovost”. Byl to také první rok inovované firemní strategie, která spočívá v inteligentním ekosystému “Člověk × Auto × Domov”. Pokud jde o obchodní výsledky, v první polovině roku 2023 došlo ke zrychlenému růstu zisku, po němž následovalo čtvrtletní oživení příjmů v druhé polovině roku. Oba ukazatele odrážejí mimořádnou růstovou odolnost a efektivitu obchodních operací společnosti. Pokud jde o vývoj ekosystému, společnost Xiaomi představila svůj nový operační systém Xiaomi HyperOS a uspořádala akci Xiaomi EV Technology Launch. Na 28. března 2024 je naplánována akce k uvedení řady Xiaomi SU7, která má dále obohatit portfolio ekosystémů společnosti.
Zvyšování kvality na prémiovou úroveň je hnacím motorem silné poptávky po vlajkových modelech chytrých telefonů
V segmentu chytrých telefonů dosáhly celosvětové dodávky smartphonů Xiaomi v roce 2023 přibližně 145,6 milionu kusů, roční tržby z chytrých telefonů dosáhly 157,5 miliardy RMB (509,4 miliardy Kč1) a hrubá zisková marže 14,6 %. Podle společnosti Canalys si společnost Xiaomi udržela třetí místo v celosvětových dodávkách chytrých telefonů již tři roky po sobě. Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023 dosáhly celosvětové dodávky chytrých telefonů společnosti Xiaomi 40,5 milionu kusů, což představuje meziroční nárůst o 23,9 %.
Tváří v tvář silné konkurenci na trhu společnost Xiaomi pokračovala v technologických inovacích a udělala krok vpřed na trhu prémiových chytrých telefonů. V roce 2023 vzrostla průměrná prodejní cena chytrých telefonů společnosti v pevninské Číně meziročně o více než 19 %. Podle údajů třetích stran dosáhl tržní podíl společnosti Xiaomi na prodeji chytrých telefonů v cenovém segmentu 4 000 až 6 000 RMB (12 936 až 19 404 Kč1) v pevninské Číně v roce 2023 16,9 %, což představuje meziroční nárůst o 9,2 procentního bodu. Pořadí prodejů ve stejném cenovém segmentu se ve čtvrtém čtvrtletí vyšplhalo na první místo. V pevninské Číně představoval podíl dodávek prémiových smartphonů Xiaomi v pevninské Číně (modely s maloobchodní cenou 3 000 RMB (9 702 Kč1) nebo vyšší) více než 20 % celkových dodávek smartphonů skupiny za rok.
Chytré telefony Xiaomi si jako jedna z nejúspěšnějších čínských globálních značek udržely v loňském roce na světovém trhu pevnou pozici. Podle společnosti Canalys se v roce 2023 dodávky chytrých telefonů Xiaomi zařadily mezi tři nejlepší v 51 zemích a regionech na světě a mezi pět nejlepších v 65 zemích a regionech na světě. Konkrétně se dodávky chytrých telefonů Xiaomi umístily na druhém místě na Blízkém východě a na třetím místě v Latinské Americe, Africe a jihovýchodní Asii, přičemž ve všech těchto regionech došlo k růstu tržního podílu. Její vlajkový model chytrého telefonu získal široké uznání, přičemž řada Xiaomi 14 přináší vynikající uživatelské zkušenosti.
Nová provozní strategie společnosti Xiaomi v oblasti maloobchodu, která spočívá v “integraci prodejen”, přinesla své ovoce a výrazně zvýšila maloobchodní efektivitu. Podle údajů třetích stran se za celý rok 2023 podíl společnosti Xiaomi na trhu dodávek chytrých telefonů prostřednictvím offline kanálů v pevninské Číně zvýšil na 8,4 %.
Počet připojených zařízení IoT na platformě AIoT dosáhl rekordní úrovně a získal široký ohlas na zahraničních trzích
V roce 2023 činily tržby společnosti Xiaomi z IoT a lifestylových produktů 80,1 miliardy RMB (259 miliard Kč1) a její hrubá zisková marže dosáhla 16,3 %, čímž se dostala na rekordní úroveň. K 31. prosinci 2023 dosáhl počet připojených zařízení IoT (bez chytrých telefonů, tabletů a notebooků) na platformě AIoT společnosti Xiaomi 739,7 milionu, což představuje meziroční nárůst o 25,5 %. Počet uživatelů s pěti a více zařízeními připojenými k její platformě AIoT (bez chytrých telefonů, tabletů a notebooků) dosáhl 14,5 milionu, což představuje meziroční nárůst o 25,3 %. Počet uživatelů (MAU) aplikace Mi Home skupiny vzrostl v prosinci 2023 na 85,8 milionu.
Společnost Xiaomi pokračovala v rozšiřování svých scénářů chytrého bydlení a postupně získávala celosvětové uznání. Xiaomi TV mezitím pokročila ve své strategii zvyšování kvality na prémiovou úroveň. Podle společnosti All View Cloud se v roce 2023 dodávky televizorů Xiaomi zařadily mezi pět nejlepších na světě. V roce 2023 si chytré velké domácí spotřebiče Xiaomi udržely vysokou dynamiku růstu prodeje, přičemž jejich tržby meziročně vzrostly o téměř 40 %. Celosvětové dodávky tabletů Xiaomi přesáhly 5 milionů kusů, což představuje meziroční nárůst o více než 50 %. Zejména roční dodávky tabletů Xiaomi na zámořské trhy se meziročně zdvojnásobily. V sektoru nositelných produktů si společnost Xiaomi udržuje vedoucí postavení v oboru díky komplexním funkcím a rozmanitému portfoliu produktů. Podle společnosti Canalys se v roce 2023 dodávky nositelných náramků Xiaomi umístily na 2. místě v pevninské Číně i na světových trzích a dodávky bezdrátových sluchátek TWS na 2. místě v pevninské Číně.
Využití spolupráce k trvalému růstu v segmentu internetových služeb
V roce 2023 dosáhly internetové služby skupiny rekordních příjmů i hrubé ziskové marže, přičemž příjmy z internetových služeb dosáhly 30,1 miliardy RMB (97,3 miliardy Kč1) a hrubá zisková marže internetových služeb 74,2 %. Společnost Xiaomi těžila ze svého globálního působení a počet uživatelů služeb (MAU) na celém světě a v pevninské Číně (včetně chytrých telefonů a tabletů) dosáhl 641,2 milionu, resp. 155,6 milionu.
Ve svých globálních partnerstvích uplatňuje společnost Xiaomi otevřený přístup, který uvolňuje potenciál pro obchodní monetizaci. V roce 2023 se příjmy z jejích zahraničních internetových služeb meziročně zvýšily o 24,1 % na 8,4 miliardy RMB (27,2 miliardy Kč1), čímž dosáhly rekordní výše a tvořily 28 % celkových příjmů společnosti z internetových služeb.
Vzhledem k tomu, že společnost Xiaomi pokračovala v optimalizaci efektivity celé své platformy, dosáhly příjmy skupiny z reklamy 20,5 miliardy RMB (66,3 miliardy Kč1), což představuje meziroční nárůst o 11,2 %. Spolu s pokrokem ve strategii zvyšování kvality chytrých telefonů na prémiovou úroveň se nadále zvyšoval počet aktivních uživatelů a platících uživatelů herního byznysu Xiaomi, což podpořilo jeho příjmy z her, které v roce 2023 dosáhly 4,4 miliardy RMB (14,2 miliardy Kč1), což představuje meziroční nárůst o 7 %.
Stanovení nových cílů pro období 2020-2030 a závazek investovat do základních klíčových technologií, aby se Xiaomi stalo světovým lídrem v oblasti špičkových technologií
V roce 2023 představila společnost Xiaomi své nové cíle pro období 2020-2030. Skupina se zavázala k udržitelným investicím do základních klíčových technologií a je odhodlána stát se lídrem ve vyvíjející se oblasti globálních špičkových technologií. V roce 2023 činily výdaje společnosti Xiaomi na výzkum a vývoj 19,1 miliardy RMB (61,8 miliardy Kč1), což je meziročně o 19,2 % více. K 31. prosinci 2023 měla společnost 17 800 zaměstnanců výzkumu a vývoje, což představuje 53 % všech zaměstnanců společnosti.
28. prosince 2023 představila společnost Xiaomi na akci Xiaomi EV Technology Launch svůj první elektromobil, řadu Xiaomi SU7. Na akci bylo představeno pět základních technologií Xiaomi EV, které znamenají klíč k úspěchu nového projektu společnosti Xiaomi.
1 Přibližný přepočet dle aktuálního kurzu České národní banky (1 RMB = 3,234 Kč) k 19. 3. 2024.
Zdroj: TZ