Většinou je mým cílem rozvášnit se u konkrétního produktu a popsat svým pohledem určitému okruhu lidí, co se mi na dané věci líbí a co se mi na ní naopak nelíbí. Jistá zpráva mě ale donutila vstoupit na nové území a tím je potřeba okomentovat určitou situaci.
Jistě jste se už dočetli, že hudební společnost Spotify bude hlavním sponzorem fotbalového klubu FC Barcelona na čtyři roky. Výsledkem této spolupráce nejsou jen loga na dresech hvězdných fotbalistů, ale také přejmenování legendárního stadionu na Spotify Camp Nou. Už jen z těchto řádků vám musí dojít, že půjde o astronomické peníze. A je tomu opravdu tak.
Barcelona může ve své obří kasičce očekávat dohromady 310 milionů dolarů, tedy skoro 7 miliard korun při současném kurzu. Jedni se určitě radují, druzí gratulují a já se řadím k těm, co mají hořkou pachuť na jazyku. Nenechte se zmýlit, nezávidím Barceloně hezký příjem a už vůbec nezávidím Spotify, že je to úspěšná společnost, kterou poslouchá přes 180 milonů předplatitelů. Co mi tedy vlastně vadí?
Věčné téma – platby umělcům
To je pro mnoho lidí ohraná písnička. Každopádně, pokud vaše skladba získá na Spotify 1000 přehrání, obdržíte od Spotify desátek v hodnotě 2 až 4 americké dolary. Tedy 45 až 90 Kč. Částky se ještě liší podle toho, kde se nacházíte, takže si nedělám iluze, že český umělec to bude mít horší než ten americký. Suma sumárum, když uspějete a poslechne si váš song tisíc lidí, můžete si skočit na dva cheeseburgery. Když to vezmeme kolem a kolem, on je to celkem začarovaný kruh. Měsíční předplatné nestojí taky úplně randál, hromada lidí poslouchá spoustu hodin hudby měsíčně a tak dále. Nemění to nic na tom, že pro umělce jako takové, kteří se vám do uší snaží přinést trochu radosti, když se vám zrovna nedaří nebo trochu melancholických tónů, když se chcete ubíjet ve vlastní psychické šťávě, to není úplně super kšeft.
Finanční stránka Spotify naštvala umělce i věhlasnějších jmen. Za zmínku stojí třeba Bruce Springsteen a Thom Yorke. Někdo může namítat, že tihle chlapci už nějaký ten bakšiš na život mají asi ušitý. Nic to nemění na tom, že dokud zvučnější jména nepoukáží na problematiku věci, trápit to bude i jména mnohem méně známá. Krátce jen zmíním, že peníze nejsou jediný problém, který umělce trápí. Zkuste se podívat třeba na důvody odchodu Neila Younga z této služby. To už se blíží spíše duševnímu přesvědčení.
Naivní rada: Příště bych se pokusil zaměřit na ty, co mě živí. Až potom bych se koukal, kde se můžu prezentovat v plné kráse za hromadu peněz.
Technologie – ujel ti vlaku, Eku!
Ano, Spotify vypadá hezky, je tam spousta skladeb, můžete si postavit vysněný playlist, sdílet ho s kamarádem. Málem bych zapomněl na to hlavní, jednou ročně si můžete projít souhrn vašeho života v této službě a nasdílet to na Instagram, TikTok, Facebook a bůhví kde ještě!
To nemění nic na tom, že by tato společnost měla naslouchat tomu, co lidem chybí. Dokonce pro tyto účely mají vlastním fórum, kde lidé mohou pluskovat témata, která jim jsou blízká. Třeba už v roce 2020 lidé žádali nativní podporu pro HomePod. Příspěvek získal pozitivní ohlasy, až to dotáhl k vyjádření, že se na vše podívá tým Spotify. Světem snad i proběhly články, že se vše chystá. Máme rok 2022 a nativní podporu byste hledali marně.
Pamatujete si na články o tom, že Spotify chystá HIFI audio, aby mohlo konkurovat bezztrátové kvalitě od Apple Music a dalším? Oznámili to v únoru 2021 s tím, že se už brzy můžeme těšit. Když došlo na datum vydání, vše bylo posunuto. Zmiňovat, že původní záměr bylo dražší předplatné, je snad už jen škoda slov. Ale třeba by ti umělci dostali něco navíc. Kdybyste chtěli vědět, kdy HIFI můžete očekávat, odpověď je: kdo ví. Až na pár spekulativních článku o tom, že už by to mohlo být brzy, se totiž nedozvíte vůbec nic. Spekulativní články také hovoří o tom, že vše nakonec bude zdarma. Bylo by totiž divné nabízet za příplatek to, co Apple nabídnul aktivním předplatitelům jenom tak.
Taky si někdy pustíte svůj objemný playlist s tím, že se každý den dočkáte jiného mixu? Jeden můj playlist má dokonce 250 skladeb. Nic to nemění na tom, že mix začíná každý den skoro stejně. Tenhle problém netrápí navíc jen mě, trápí více mých známých. Možná by na to taky mohli mrknout. Už to trvá dlouho.
Naprostou novinkou je pak zrušení podpory některých autorádií. Spolehnout se tak nyní můžete na BlueTooth a USB, proč ne, to je vlastně pořád dost. Ale stejně je to méně, než bývalo.
Naivní rada: Šetřit na technologiích se nevyplatí. Pokrok nezastavíte a je třeba se době přizpůsobit mnohem rychleji, než to zvládá třeba naše země s 5G.
Proč teda ze Spotify nepřejdu jinam?
Zlatým hřebem budiž fakt, že Spotify používám tak dlouho, až jsem vlastně uvíznul a nechce se mi pryč. Mám tam playlisty, osrdíčkované skladby a známé, a to vše člověka drží, aby setrval. Stockholmský syndrom je asi to nejbližší, čím bych to definoval. Je mi dobře u mého trýznitele. Paradoxem je, že Daniel Ek pochází zrovna ze Stockholmu, takže školu na to má zřejmě dobrou. Tak zase zalezu do své Spotify cely a zapomenu na vše špatné. A vy, až jednou budete v Barceloně, skočte mrknout na staďák, přeci jen jste ho podpořili i vy, třeba dostanete šálu zdarma.
Naivní rada: Pocházím, jak se říká, z razoviteho města. Říká se o nás, že pro sprosté výrazy nechodíme daleko. Proto mám pro tebe, Danieli, takový ostravský vzkaz. Vytáhni si k*koty z uší!