Uživatelům Instagramu a pravděpodobně dalších platforem neuniklo, že společnost Meta implementuje své LLM modely („AI“ funkce). Jedná se o chatbota, kterému můžete pokládat různé otázky a on vám bude odpovídat. Společnost Meta oficiálně oznámila, že od 16. prosince 2025 začne veškerý obsah interakcí využívat pro personalizaci reklam a doporučování jiného obsahu.
Kdy dojde ke změně a koho se to dotkne?
Společnost Meta začne veškeré změny pro cílení obsahu využívat od 16. prosince 2025. Dojde tedy k aktualizaci podmínek služby a o změnách bude každý uživatel informován od 7. října. Nové smluvní podmínky nebude možné odmítnout a jedinou možností nesouhlasu bude službu nepoužívat nebo ji zcela opustit. Již nyní jsou pro platformu Android třeba upravené aplikace Instagramu s odstraněnými funkcemi Meta AI.
„Interakce lidí se jednoduše stanou další částí vstupních dat, která budou sloužit k personalizaci kanálů a reklam,“ řekla Christy Harris, manažerka zásad ochrany osobních údajů ve společnosti Meta. „Jsme stále v procesu vytváření prvních nabídek, které budou tato data využívat.“
„Pokud lidé s umělou inteligencí Meta hovoří o citlivějších tématech, jako jsou jejich náboženské názory, sexuální orientace, politické názory, zdravotní stav, rasový nebo etnický původ, společnost Meta tato témata nepoužije k zobrazení reklamy,“ uvedla.
Zatím se nové podmínky nebudou dotýkat Velké Británie, Evropské unie a Jižní Koreje. Je to běžný postup společnosti, kdy musí některé funkce přizpůsobit legislativám některých trhů, a až poté službu zpřístupní i na dalších trzích. Sběru dat z Meta AI chatbota se tedy pravděpodobně časem nevyhneme ani v Evropě.
Mohou být uživatelé z Evropy v klidu?
Rozhodně ne, a to platí pro všechny chatboty. Všechny tyto služby totiž nějaká data uchovávají, ale Metě bych já osobně důvěřoval asi nejméně. Důvodem je prokázané zneužívání informací a jejich prodej. To, že u nás nové podmínky stále nejsou platné, vůbec neznamená, že k cílení pomocí získaných dat z chatbota Meta AI již nedochází. Netvrdím, že to tak je, ale že by to možné být mohlo.
Proč mohou být informace zadané do AI chatbotů nebezpečné?
Je až děsivé, jaké informace jsou lidé ochotni svěřit dnešním LLM modelům. Svěřují se jim s problémy, nahrávají do služeb citlivé dokumenty nebo fotografie, čímž o vás velké společnosti získají extrémně citlivá data. Ta je možné znovu využít pro cílení obsahu a reklam.
Nejde tu ale jen o reklamy nebo návrhy profilů a skupin! Vždy musíte počítat s tím, že ze služby může nějaký zaměstnanec data nahrát na internet nebo proběhne úspěšný útok. Co když se ze dne na den objeví všechny vaše konverzace, nahrané fotky a firemní dokumenty na internet a lze je s vaší osobou spojit? To už zrovna příjemné není, možné to však je.
zdroj: reuters.com, techcrunch.com, cnbc.com
