Nokia 9 PureView – Pětioká bestie z Finska (RECENZE)

Finská společnost HMD Global na našem trhu prodává zajímavý mobil Nokia 9 PureView. Jedná se o vlajkový model, který se snaží zaujmout především pěti fotoaparáty Zeiss na zádech. Některé uživatele může potěšit AMOLED displej bez minimalizace rámečků, pořádná porce výkonu na nejnáročnější hry a bezdrátové nabíjení. V době psaní recenze se cena pohybovala kolem 15 000 Kč.

Obsah balení – sluchátka i redukce

Kromě samotného mobilu v prodejní krabičce najdete 18 W nabíjecí adaptér a pochopitelně i nabíjecí/datový USB-C kabel. Potěší také redukce z USB-C na 3,5 mm jack a dostalo se i na celkem slušná sluchátka s 3,5 mm jackem a různými velikostmi špuntů. Je velká škoda, že výrobce nepřiložil také alespoň průhledný TPU kryt

Partnerem recenze je obchod Smartum.cz, kde si můžete příslušenství včetně krytů a tvrzených skel
pro Nokia 9 PureView zakoupit.

Design a konstrukce – pro konzervativce?

Nokia 9 PureView se celosvětově prodává jen v elegantním tmavě modrém provedení. Žádné křiklavé barvy tedy nečekejte, ale to může řada uživatelů ocenit. Celkové rozměry mobilu činí 155 × 75 × 8 mm a váha se zastavila na 172 gramech. Potěší také zvýšená odolnost vůči vniknutí vody a prachu s certifikací IP67.

Čelní ploše dominuje velký 5,99palcový AMOLED displej. Ten se na první pohled může líbit spíše konzervativnějším uživatelům, kterým se minimální rámečky displejů tolik nelíbí. Nad displejem se tedy nachází pruh s reproduktorem pro hovory, selfie kamerou a logem výrobce. Pruh se nachází také pod displejem a moc se mi líbí, že oba pruhy jsou v tmavě modrém provedení.

Rámeček mobilu je z hliníku a všechny jeho hrany jsou krásně oblé, takže mobil do ruky padne skvěle a příjemně se ovládá. Z žádné hrany do rukou nic neškrábe a moc se mi líbí jeho modrá barva, která dokonale ladí k čelnímu i zadnímu sklu. Na světle velice pěkně vypadají i broušené pruhy na rámečku.

Horní část mobilu nabízí slot pro dvě nanoSIM karty a mikrofon. Levý bok je zcela prázdný a pravý bok pak tradičně na sobě nese tlačítka pro regulaci hlasitosti a zamykací tlačítko. Všechna tlačítka jsou hliníková, v modré barvě a si na nich lze všimnout efektivního broušení. Stisk tlačítek je jistý, umístění příkladné a jejich zpracování chválím. Na spodní části se nachází mikrofon, nabíjecí konektor USB-C a hlasitý reproduktor.

Celý zadní kryt je ze zakřiveného 3D skla, které dokonale zapadá do hliníkového rámu. Je sice škoda, že se Nokia nerozhodla pro více barevných provedení, ale zvolený tmavě modrý odstín se mi líbí. Nejlepší na zádech je to, že všech pět čoček je ukryto hezky pod sklem, takže nevystupují z těla mobilu. Takové řešení bych moc rád viděl u všech dražších mobilů. V okolí fotoaparátů se také nachází přisvětlovací LED blesk a umístění senzorů.

Displej – bez výřezu a s funkcí Always-On

Novodobým mobilům Nokia byla někdy vytýkána absence AMOLED displejů a výrobce se spoléhal na IPS displeje. Osobně mám rád jak IPS, tak AMOLED a v každém vidím výhody/nevýhody. IPS má věrohodnější barevné podání, ale OLED je zas příjemnější při čtení, hraní her a výrobce pak může využít funkce Always-On.

Nokia 9 PureView nabízí pOLED displejúhlopříčkou 5,99“ (palce), 538 PPI a QuadHD (2K – 2880 x 1440 px) rozlišením. Displej má pro oči opravdu líbivé barvy a potěší podpora HDR10. Pozorovací úhly jsou výborné a automatická regulace jasu reaguje pohotově. S viditelností na přímém slunci jsem neměl žádné problémy a jas je na velmi dobré úrovni. O ochranu displeje se stará dobře známé sklo Corning Gorilla Glass 5.

Výrobce se sice snaží o minimalizaci rámečků kolem displeje, ale ve srovnání s konkurencí v tomto segmentu zaostává. Dle mého názoru se však mohlo jednat o záměr, protože přesně takové displeje řada uživatelů vyhledává. Já osobně je také preferuji, protože na tomto typu displejů jsou vidět veškeré ikony notifikací na horní části, lépe se mi hraje a bez zakřivení hran se mi i lépe píše.

Mobil však nedisponuje notifikační diodou, protože v tomto případě by byla i takřka zbytečná. Díky OLED technologii výrobce mohl bez problémů využít oblíbenou funkci Always-On, která může neustále zobrazovat čas, datum, události z kalendáře, budíky, stav nabíjení a všechny příchozí notifikace. V nastavení si můžete také vybrat, jak má obrazovka po zamčení vypadat.

V nastavení se dále nachází nastavení barevného podání, noční režim pro šetření očí při používání mobilu ve večerních hodinách, probuzení displeje poklepáním a také změna velikosti písma a prvků v prostředí. Pokud by někomu nevyhovoval přednastavený světlý režim prostředí, tak si v nastavení může zvolit tmavý.

Odemykání mobilu – čtečka otisků v displeji

Nokia 9 PureView nabízí optickou čtečku otisků prstů v displeji, která je ve srovnání s konkurencí umístěna celkem vysoko, ale během dne jsem si zvykl a s umístěním jsem neměl problém. Naskenovat lze až pět prstů a předpokládá se, že používat budete především palce. Já si nastavil palce pro odemykání v případě, že mobil budu držet v ruce, ale také ukazováčky, abych mobil pohodlně odemkl, když leží na stole.

Čtečka otisků měla při uvedení tohoto modelu na trh poměrně velké problémy. Výrobce však pravidelně vydává různé aktualizace a problémy se čtečkou se snaží řešit. Jak je na tom tedy čtečka dnes? Je pravda, že ve srovnání s některou konkurencí je trochu pomalejší, ale funguje spolehlivě.

K dispozici je i odemykání obličejem, u kterého jsem první den nadával, protože mi vůbec nefungovalo. Zjistil jsem ale, že mobil se pravděpodobně snaží zamezit tomu, aby jej někdo odemkl fotkou. Stačí tedy pohnout obličejem např. mrknout a odemykání funguje bez problémů. Je ale pravdou, že konkurence jej má za horších světelných podmínek rychlejší.

Zvuk a vibrace – kam se podělo stereo?

Nerad v posledních letech vidím, jak se z mobilů vytrácí stereo reproduktory a zrovna takové Nokii 9 PureView by dvojice reproduktorů slušela. Nabízí však jen jeden hlasitý reproduktor, a to na své spodní části. Ten je umístění dobře a nezakrýval jsem si jej ani při hraní her.

Hlasitost samotného reproduktoru je na velmi dobré úrovni a vyzvánění rozhodně nepřeslechnete. Samotná kvalita hlasitého reproduktoru je opravdu solidní, ale hodnotil bych ji spíše jako průměrnou. Reproduktor pro hovory je zas nadprůměrně hlasitý, což někteří mohou určitě ocenit. Nadprůměrně silná je také vibrační odezva a často jsem byl probuzen příchozím hovorem, i když jsem měl aktivní jen vibrace, což se mi u jiných mobilů opravdu nestává.

U stále více mobilů mizí i 3,5 mm jack konektor pro připojení sluchátek. No, bohužel se tohoto trendu chytila i Nokia… V balení se však nachází USB-C redukce na 3,5 mm jack a svá oblíbená sluchátka můžete bez problémů používat. V balení se nachází také celkem slušná sluchátka, která bylo možné vidět i v balení Nokie 8.1.

Výkon, výdrž na jedno nabití a nabíjení

Nokia 9 PureView nabízí osmijádrový procesor Qualcomm Snapdragon 845 s taktem 4x 2,8 GHz + 4x 1,7 GHz a grafickým čipem Adreno 630. O výkon se dále starají paměti 6 GB RAM a pro aplikace a další data je k dispozici 128 GB interní úložiště.

Výsledky testů: AnTuTu Benchmark, AiTuTu a AndroBench

Je velká škoda, že interní úložiště není možné rozšířit paměťovou kartou. Bylo by to na místě, vzhledem k tomu, že někteří uživatelé mohou chtít pořizovat klasické snímky v JPEG + objemném RAWu. Pokud však budete chtít fotit jen klasické JPEG snímky, tak s pamětí nemusíte mít problémy. Já si fotky i s RAW automaticky nechal zálohovat do Google Fotek. S pamětí jsem tedy problém neměl, ale slot pro microSD bych přeci jen viděl rád.

Když se podíváte na papírové specifikace, tak je vidět, že Nokia 9 PureView byla vyvíjena dlouho a nabízí tedy procesor, který byl ve vlajkových modelech v loňském roce. Vadí to ale někomu? No, někomu to možná vadit může, ale reálně je výkon dostatečný na nejnáročnější aplikace. Nejnáročnější mobilní hry ShadowGun: Legends a Fortnite jsem hrál na maximální možné nastavení. Především ve Fortnite jsem toho nahrál opravdu hodně a nezaznamenal jsem ani nadměrné přehřívání.

Dovolím si také k porovnání přiložit snímek, kde jsou vyfoceny výsledky testu AnTuTu Benchmark mobilů Nokia 9 PureView a Huawei P30 Pro. Test byl prováděn několikrát a výsledky se od sebe tolik neliší.

Vlevo Nokia 9 PureView, vpravo Huawei P30 Pro – test AnTuTu Benchmark

Pod skleněným krytem se nachází uživatelsky nevyjímatelný akumulátor s kapacitou 3 320 mAh. Výdrž se logicky odvíjí od toho, jak mobil budete používat. Běžný pracovní den bez problémů vydrží a často zbudou i nějaká ta procenta k dobru. Pokud se však chystáte aktivně fotit, tak procenta mizí opravdu rychle. Procesor totiž musí na pozadí zpracovat všechny snímky z fotoaparátů a případně i RAW snímek, což je opravdu náročný proces. Výdrž na jedno nabití hodnotím jako průměrnou.

Co se nabíjení týče, tak k tomu slouží oboustranný nabíjecí konektor USB-C a s originálním 18W nabíjecím adaptérem se z úplného vybití do 100 % stavu nabije za přibližně 1 hodinu a 30 minut. Pod sklem se neukrývá jen akumulátor, ale také Qi cívka pro 10W bezdrátové nabíjení.

Aplikace fotoaparátu

V mobilu se nachází předinstalovaná aplikaci HMD Camera, kterou můžete znát i z ostatních mobilů Nokia. V případě Nokie 9 PureView však nabízí více funkcí. Prostředí aplikace je přehledné a ovládání je stejné, jak u ostatních modelů.

Na horní části aplikace se nachází menu s nastavením, kde lze povolit povolit/zakázat ukládání JPEG + RAW souborů, upravit pořadí režimů, vypnout zvuk klapky, zakázat GPS značení, zrcadlení selfie a nastavení rozlišení. Dále se na horní části nachází ikona pro Google Lens, pohyblivých snímků, zapnutí/vypnutí režimu hloubky (doporučuji zapnout), zkrášlení, časovač, nastavení blesku a také různé režimy pro současné focení přední i zadní kamerou.

Spodní část nabízí užitečné režimy, jejichž pořadí si můžete přizpůsobit podle sebe. Přepínat se můžete mezi focením na automatiku, výborným Pro – manuálním, monochromatickým a panoramatickým režimem. K dispozici je i portrétní režim (režim na výšku) a funkce pro videa.

Jak fotí zadní fotoaparáty?

Letos se řada výrobců vytasila s neuvěřitelným zoomem a objevují se i ultraširokoúhlé čočky. Nokia šla na focení vlastní cestou a snažila se poskytnout přirozené barvy snímků a výbornou hloubku ostrosti. V propagačních materiálech výrobce také láká na možnost úprav snímků i po jejich vyfocení.

Nokia 9 PureView na svých zádech zaujme na první pohled hned pěticí fotoaparátů a bleskem. Všechny čočky nabízí 12 Mpx rozlišení a disponují světelností f/1.8. Dvě čočky jsou barevné (RGB) a zbylé tři monochromatické (černobílé). O optiku se tradičně postaral známý výrobce Zeiss.

Za dobrých světelných podmínek lze pořídit opravdu nádherné snímky, které mají přirozené barvy a dovolím si říci, že barevné podání je doposud nejlepší na trhu. Dokonce i při focení na automatiku jsou fotky krásné, automatické HDR funguje výborně a opravdu nechápu, jak někteří redaktoři mohou napsat, že Nokia 9 je jen pro uživatelé, kteří si chtějí fotky upravovat… K dispozici je i ztrátový digitální zoom.

Za špatného osvětlení to už tak skvělé rozhodně není a je opravdu velká škoda, že Nokia do fotoaplikace nenasadila noční režim, jak je tomu v aplikaci Google Camera, ale i u řady jiných výrobců. Jedná se jen a pouze o softwarovou záležitost, kterou by výrobce mohl dodat pomocí aktualizací. Snímky za velmi špatných podmínek na tom nejsou vyloženě zle a v porovnání třeba s Huawei P30 Pro mají přirozenější barvy, ale zas jim chybí více světla.

Hloubka ostrosti je na bezkonkurenční úrovni a během mého testování jsem měl neustále aktivní režim hloubky, abych po vyfocení mohl rozostřené pozadí upravovat dle potřeby. Využít díky tomu lze také filtru, kdy je vybraná barevná a zbytek je černobílý. Všechny tyto úpravy zvládne každý během pár vteřin, a to přímo v galerii fotek.

Nokia 9 PureView umožňuje pořizování také surových RAW souborů pro případnou úpravu v aplikaci Lightroom. To umí i všechny ostatní vlajkové modely, ale přeci jen s tou hloubkou ostrosti je na tom Nokia lépe než třeba Huawei. Když už se do úprav budete chtít vrhat, tak doporučuji mít neustále aktivní režim hloubky, protože i JPEG soubory pak lze lépe doostřit ve Photoshopu.

Jelikož mobil disponuje třemi monochromatickými čočkami, tak lze fotit opravdu krásné černobílé snímky. Je sice pravda, že to je možné i u konkurenčních modelů, ale tam je černobílý filtr často dosazován softwarově, zatímco u Nokie 9 se o to stará optika. Snímky tedy mají více detailů a dle mého názoru působí lépe. Rád jsem takové snímky fotil v mlze, ale také i za špatného světla mají černobílé fotky své kouzlo.

Vyfoceno brzy ráno za špatného světla, vzadu je strom v mlze

Nokia 9 tedy umí pořídit opravdu krásné snímky, ale má i jeden zásadní nedostatek, čímž je pomalý post-processing. Procesor si po každém vyfocení musí poradit s opravdu velkou porcí dat a snaží se poskládat jeden kvalitní snímek ze všech pěti fotoaparátů. Díky tomu získáte bezkonkurenční barevné podání a hloubku ostrosti, ale daní za to je právě pomalé zpracovávání…

To ale neznamená, že nemůžete normálně fotit. Vyfotit můžete klidně 30 snímků bez čekání, hodit mobil do kapsy a post-processing nechat v klidu fotky zpracovávat. Většinou mi to nevadilo, protože výsledky za to stojí, ale každý se občas setká se situací, kdy potřebuje něco opravdu rychle vyfotit a okamžitě poslat např. kolegům v práci. V takových případech jsem využíval rychlé focení série snímků tak, že jsem dlouze podržel spoušť fotoaparátu, protože tyto snímky jsou zpracovány okamžitě. Pro takové případy se může hodit i aplikace Google Camera.

A co natáčení videí?

Nokia 9 PureView umožňuje pořizování videí v maximálním rozlišení 4K se 30 FPS (snímky ze vteřinu). Je velká škoda, že k dispozici není i 4K se 60 FPS, jak tomu je u některé konkurence. Ještě větší škodou je však absence optické stabilizace obrazu (OIS), která by stabilitě videí rozhodně neuškodila. K dispozici je tedy elektronická stabilizace (EIS) a ta se snaží, ale konkurence má videa často stabilnější.

Videím ale nechybí hezké barvy, ostrost, focení během natáčení a OZO zvuk ve videích je jedním slovem výborný. Je také dobré, že v nastavení si můžete zvolit natáčení videí ve 4K i FullHD s HDR.

Přední selfie kamerka

Nokia 9 PureView nad displejem nabízí selfie kamerku s 20 Mpx rozlišením a světelností f/2.0. O optiku se opět postaral Zeiss a snímky uspokojí i náročné „selfíčkáře“. Využívat lze digitálního zoomu, blesku (silně rozzáří displej), pohyblivých snímků i mnou nenáviděné režimy zkrášlení. Pokud jste opravdu nároční, tak lze manuálně upravit i vyvážení bílé, ISO, rychlost závěrky a expozici. I u malé selfie kamery lze pořizovat 4K/FullHD videa s HDR se 30 FPS.

Operační systém – čistý Android One

Mobily Nokia mají po stránce operačního systému velkou výhodu, protože všechny novodobé dotykové mobily pod touto značkou nabízí Android One. Díky tomuto programu bude Nokia 9 PureView získávat pravidelné aktualizace bezpečnostních záplat a nové verze Androidu. V době psaní recenze se v mobilu nacházela verze Android 9.0 Pie a brzy obdrží aktualizaci na Android 10.

Hned po vybalená z krabičky jsem ale musel stáhnout hned čtyři velké aktualizace systému, které opravují chyby čtečky otisků prstů a vylepšují kvalitu fotoaparátů. Pokud si Nokii 9 zakoupíte, tak doporučuji nejprve vyhledat a stáhnout dostupné aktualizace.

Jelikož se jedná o výkonný stroj s čistým Androidem bez balastu, tak je prostředí nádherně rychlé. Po celou dobu testování se nestalo, že by systém zamrzal a měl jiné problémy. Spolehlivě fungují veškeré notifikace z aplikací, aplikace běžící na pozadí nejsou ukončovány a připojení k VPN nebylo nijak odpojováno.

Konektivita – bleskové Bluetooth a DualSIM

Nokia 9 PureView je vlajkovým modelem Nokia, takže nesmí chybět podpora všech LTE pásem a starších generací mobilních sítí. K dispozici je slot pro dvě nanoSIM karty a LTE si můžete používat na obou kartách. V nastavení je k dispozici i možnost vytváření Wi-Fi hotspotu, což jsem také využíval. Pochopitelně nechybí ani technologie NFC a využívat tedy lze bezkontaktního placení mobilem. Pro využívání map a navigace slouží systémy GPS, A-GPS, GLONASS a Beidou.

Připojit se lze k 2,4 GHz i 5 GHz Wi-Fi sítím (802.11 a/b/g/n/ac) a výrobci chválím výborné Bluetooth 5.0. To fungovalo neuvěřitelně rychle a rychlostí s velkým rozdílem trumflo o poznání dražší Huawei P30 Pro. Poslech hudby v bezdrátových sluchátkách Nokia True Wireless Earbuds, Sennheiser HD 4.50 BTNC a reproduktoru Beoplay P6 nebyl nijak trhaný a párování zařízení bylo rychlé.

Závěr – je pro každého?

Za danou cenu kolem 15 000 Kč s DPH má Nokia 9 PureView rozhodně co nabídnout a je vidět, že výrobce si dal záležet na detailech konstrukce a design se mi líbí. Za zmínku stojí také povedený p-OLED displej, který ocení odpůrci výřezů a zakřivení. Hlavním lákadlem jsou pochopitelně fotoaparáty.

Výrobce si odnáší velkou pochvalu za spolehlivé a v porovnání s Huawei P30 Pro neuvěřitelně rychlé Bluetooth 5.0, čočky fotoaparátů ukryté elegantně do těla mobilu, někteří mohou ocenit také 10W bezdrátové nabíjení a čistý systém Android One, který je pravidelně aktualizovaný.

Nokia 9 PureView je velice zajímavá a své zákazníky si určitě najde. Komu ji ale doporučit? Pokud hledáte kvalitní zařízení se spolehlivým a aktualizovaným systémem, AMOLED displejem s rámečky, hezkým designem a fotoaparáty s přirozeným barevným podáním a hloubkou ostrosti, tak se může jednat o dobrou volbu.

Má však i své nedostatky a tím největším je dle mého názoru pomalý post-processing. Většinou jsem tento nedostatek překousl a výsledek stál za to, ale naprosto chápu, že to může být pro někoho velká překážka. Dalším nedostatkem je také absence optické stabilizace obrazu a někdo by od vlajkového modelu mohl očekávat i videa ve 4K se 60 FPS.

Co se mi líbí?

• Design a konstrukce
  • Pěkný OLED displej bez rámečků