Metro Exodus – Třetí a doposud nejlepší díl? (RECENZE)

Metro je velice populární herní série založená na románu Dmitrije Glukhovského. Starší dva díly jsem si užil a příběh jsem si oblíbil natolik, že jsem druhý díl Metro Last Light dohrál hned několikrát. Konečně jsem se dočkal dalšího dílu Metro Exodus, které bylo vydáno letos a opět za ním stojí herní studio 4A Games.

Metro Exodus je dostupné pro všechny hlavní platformy. Zahrajete si jej na konzolích Xbox One, Playstation 4 a také na PC. Fanoušci jsou však často v komentářích rozhořčeni tím, že se Exodus dostal do Epic Games store, který je nový a není mezi hráči tolik oblíbený. Na Steamu najdete tedy jen DLC a hra byla na tomto storu dostupná jen pro předplatitele. S Epicem jsem však neměl problémy a vše mi fungovalo bez problémů.

Příběh – Metro bez metra?

U Metra jsem vždy miloval samotný příběh her a myslím si, že žádný fanoušek nebude z Exodusu zklamaný. Děj se odehrává v roce 2036 a obyvatelé moskevského metra jsou v podzemí již čtvrt století po jaderné válce. V podzemních tunelech se ukrývají poslední přeživší, kteří bojují v těžkých podmínkách, jak bylo možné vidět v předchozích dvou dílech. I ve třetím díle si celý příběh užijete s českými titulky.

Opět se dostanete do role Arťoma, bez kterého by se Metro prostě neobešlo. Ten má však sen, že někde mimo Moskvu je možné žít normální život bez ukrývání se v podzemí a používání masek. Na povrchu se tedy snaží vyhledat komunikaci pomocí vysílaček a bloudí po okolí Moskvy. Čeká ho však překvapení, kdy jeho vláda blokuje signál vysílaček, aby si každý myslel, že žádný okolní svět neexistuje. Bylo mu sděleno, že je to z bezpečnostních důvodů, aby se nikdo z okolního světa nedozvěděl o přeživších, a na Moskvu nebyla shozena další atomová bomba.

Arťomův sen se však může splnit a díky vlaku Aurora se vydá na bádání v okolním světě se svými kolegy a manželkou. Během své cesty musí překonávat různé překážky, zabíjet zajímavé mutanty a ocitne se v nádherně zpracovaných krajinách, takže se rozhodně nebudete nudit jednotvárností prostředí.

Nebyl by to správný postapokalyptický příběh bez různých šílenců, takže i ty v Exodusu najdete. Dostalo se tedy i na únos Arťomovy ženy, které se rozpadají plíce (rozedma plic?) a Arťom se musí vydat do mrtvého města, kde se údajně ukrývá lék. Dále si myslím, že příběh nemá smysl rozepisovat, protože by se jednalo o jeden velký spoiler. Milovníci celého herního titulu však budou závěrem příběhu překvapeni…

Grafické a zvukové zpracování – hezké krajiny a slušný arzenál

Hra má až přehnaně vysoké nároky, takže před zakoupením bych si ověřil, jestli to PC sestava zvládne. Já hru hrál na opravdu vybaveném herním stroji ASUS ROG Zephyrus S GX502GW-ES004T, takže jsem si hru užil na maximální grafické nastavení. Ano, konzolisté problémy s hardwarovými požadavky pochopitelně řešit nemusí. 😀

Celý svět Metra je vážně propracovaný a herní studio odvedlo po grafické stránce opravdu velký kus práce. Měnící se krajiny vypadají úchvatně a skvěle je zpracované měnící se počasí, kdy den střídá noc, nechybí déšť a na maximálním grafickém nastavení zaujmou i detaily stromů, kaluží či různých příšer. Monstra vypadají pěkně a tím i souboje, kdy narazíte na obřího medvěda, opici (spíše King Konga) či klasické příšery v tunelech a vodě.

Arzenál obsahuje opět klasické zbraně včetně samopalů, ale k dispozici je i kuše. Jelikož je Arťom správným dítětem Metra, tak umí své zbraně různě vylepšovat. Tento prvek se mi opravdu líbil a je nutné je také udržovat a čistit. Nechybí ani zápalné láhve, granáty či vrhací dýky.

Ve hře byl vylepšen systém plížení, takže své nepřátele můžete likvidovat v tichosti. Můžete se přiblížit a rychle je zabít nožem anebo je sundat pěstmi. Některé mise vybízí k tichému plížení, ale volba je jen na samotném hráči. Někdy jsem i v takových misích zvolil tradiční hlučnější cestu a udělal pár headshotů samopalem. Hrou jsem však nebyl nijak potrestán.

Nebudu však jen chválit a během mého hraní jsem občas narazil i na nějaké ty chybky. Dobrým příkladem jsou případy, kdy jsem do nepřítele vyprázdnil celý zásobník, ale stále si vesele běhal a poté záhadně zmizel. Někdy mi zas mrtvé tělo překáželo v cestě a já jej nemohl přeskočit a projít dál. Velmi nepříjemná zas byla nemožnost otevřít dveře, kdy jsem občas musel kolem dveří běhat, dokud se nezobrazila možnost pro otevření klávesou „E“.

Celou hru jsem odehrál se sluchátky, abych si vychutnal každý detail. Na zvuku si herní studio dalo záležet. I takový detail, jako je rozpoznání, z jaké strany jdou nepřátelé či zvuk větru z pravé strany přidávají na pozitivním zážitku ze hraní. Pochopitelně dost záleží na zvolení sluchátek.

Závěr – doposud nejlepší Metro?

Metro Exodus jsem si jako fanoušek celé herní série užil. Je sice trošku jiné než předchozí dva díly, protože se odehrává mimo moskevské metro, ale to jej dělá právě zajímavým a během hraní jsem se rozhodně nenudil. Je také fajn, že hra byla o něco delší, než druhý díl Last Light a grafické zpracování je výborné.

Samotný příběh se mi hodně líbil a cením si českých titulek přímo v nastavení, takže je není třeba shánět a instalovat. Asi každý fanoušek si však na konci příběhu bude klást otázku, jestli je tohle poslední díl série Metro?

Až na pár bugů se jedná o výbornou hru, kterou bych doporučil nejen fanouškům Metra. Některým však může vadit Epic Games Store, ale proč vůbec lidi mají s tímto storem problém? Samotné stažení a instalace hry mi fungovala bez problémů.