Hellblade – Příběh válečnice, která bojuje především sama se sebou (RECENZE)

Za hrou Hellblade: Senua’s Sacrifice stojí studio Ninja Theory a nejedná se o žádný nový titul. Hra oficiálně vyšla v roce 2017, ale stále má co povědět a umí vtáhnout do úžasného a především originálního příběhu. Zaujmout také umí svým grafickým zpracováním a zvukovým doprovodem.

Dostupnost a platformy

Hra je dostupná pro všechny hlavní platformy, a to PC s operačním systémem Windows, Xbox One, Playstation 4 a dokonce i na Nintendo Switch. Na platformě Steam se aktuálně prodává za $29.99, což je kolem 703 Kč. Je vážně velká škoda, že v případě verze pro PC neexistuje krabicové verze…

Příběh – návštěva do hlavy nemocné válečnice

Hráč je zanesen do doby Vikingů, kdy bude vtažen do příběhu keltské válečnice Senua. Jedná se o psychicky nemocnou osobu, která celou dobu své výpravy bojuje především sama se sebou. Tedy alespoň takový jsem měl celou dobu dojem. Cílem válečnice je získat duši svého mrtvého přítele, jehož hlavu nosí zabalenou v látce u svého pasu.

Vydá se tedy do Helu, což je takové Vikingské peklo. Během své výpravy se však žene za vizemi a bludy, které ji vytváří vlastní mysl. Během plnění hádanek vidí hořící lidi, svou mrtvou matku a spoustu podivných postav a míst, kdy si může nechat převyprávět různé příběhy. Ve stručnosti uvidíte psychické stavy, které zažít rozhodně nechcete.

Myslím si, že příběh dále nemá moc smysl popisovat, ale každý by si jím měl projít sám. Hráče donutí se zamyslet nad tím, jak těžké musí být žít s takovou psychózou, což bylo pravděpodobně i záměrem vývojářů. Dle jejich slov byla hra vytvořena ve spolupráci s neurology a lidmi, kteří mají s psychózou zkušenosti.

Zvuk a grafika – šeptající hlasy

Grafické zpracování hry je na velice dobré úrovni a na nižší grafické nastavení je hru možné hrát i na dostupnějším notebooku. Myslím si, že v případě této hry je grafické zpracování vedlejší, protože nejdůležitější je především příběh. Vývojáři také doporučují používání sluchátek během celého hraní hry. V případě této hry by bylo barbarství si projít tak famózním příběhem se zvukem v reproduktorech.

Jelikož je Senua psychicky nemocná, tak během své náročné cesty v hlavě slyší různé hlasy. Nejdříve jsem si myslel, že se bude jednat spíše o otravný prvek, ale byl jsem velice mile překvapen, protože hlas umí během hraní pomáhat a upozornit např. na nepřítele za zády, ale umí také povzbudit či vynadat. Zvuk byl zpracován výborně a šeptání slyšíte střídavě v uších. Někdy se také setkáte s hlasy, kdy si budete myslet, že do každého ucha šeptá odlišná osoba, což opět přidává na zážitku. Když to tak vezmu, tak do hry bylo zasazeno populární ASMR.

Boj a luštění hádanek – slabé místo hry?

Doposud jsem Hellblade jen chválil, ale bohužel dokonalá rozhodně není. Samotné souboje nejsou vůbec špatné, ale řada i starších her je má na úplně jiných úrovních. Je i celkem škoda, že Senua nedostala i např. sekyru, což byl v době Vikingů velice rozšířený nástroj. Má tedy jen meč, kdy se můžete také bránit a uhýbat. Občas jsem se setkal s problémy s kamerou, která se odmítala otočit k nepříteli, takže jsem byl kvůli tomu i dalším drobným chybkám mrtev.

Do hry byl nasazen také mechanismus hádanek, kdy musíte ve svém prostředí často najít runy, což jsou obrazce. Někdy musíte jít na určité místo, stiskem klávesy E se soustředit a runa bude zvýrazněna. Opět jsem se občas setkával s chybou, kdy jsem se na runu soustředil z různých úhlů, ale odmítala se zvýraznit. Líbila se mi však stavba např. schodů či rozbitých mostů, kdy bylo nutné opět vyhledat správné místo, soustředit se a most byl během okamžiku poskládaný. I tento prvek celému příběhu pomáhá hráče zavést do mysli psychicky nemocného člověka.

Závěr – tak stojí za to?

Jelikož se jedná o dva roky starou hru, tak při pohledu na nízkou cenu kolem 703 Kč za PC verzi bych řekl, že za to rozhodně stojí. Pokud jste ochotni překousnout drobné chyby při soubojích a zvýrazňování run (obrazců), opravdu dlouhé finální boje a chcete si projít především vydařeným a originálním příběhem, tak hru mohu jen doporučit. Pokud však chcete především boj a příběh berete za vedlejší prvek, tak bych se podíval po něčem jiném.

Co se mi líbilo?

• Opravdu výborný příběh
  • Zvukové zpracování s prvkem ASMR