Far Cry Primal – Na skok do pravěku (RECENZE)

Herní série Far Cry od herního studia Ubisoft má bohatou minulost. Sám jsem nejvíce času strávil u opravdu vydařeného dílu Far Cry 3 a i u méně povedeného čtvrtého dílu. Velice zajímavým titulem se může jevit Far Cry Primal, který vyšel 23. února 2016 na herní konzole Xbox One a PlayStation 4 a 1. března téhož roku se hra dostala také na PC.

Trošku jiné Far Cry

Jednou si v Ubisoftu někdo nejspíš řekl, že by možná bylo dobré do série Far Cry přinést něco jiného. Proč ne třeba pravěk? Far Cry Primal není tradičním dílem populární herní série, kde se snažíte zlikvidovat armádu místního šílence. Odehrává se v době 10 000 let před naším letopočtem.

Ve hře se ocitnete v drsné divočině tehdejší střední Evropy, kdy musíte s ostatními jednoduše přežít. Vydáte se na lov, kdy musíte získat kožešiny, maso a cestou třeba nasbírat i nějaké ty květiny, byliny a pochopitelně i dřevo. Války se lidstvem táhnout od nepaměti, což je vidět právě i v této hře. V divočině nečíhá jen nebezpečné zvěř např. šavlozubý tygr, ale také nepřátelské kmeny, jejichž území budete postupně obsazovat a vylepšovat své vesničky.

Co se příběhové stránky týče, tak ten bohužel nevypráví nic podstatného. Co by se také dalo vymyslet za dech beroucí příběh z doby kamenné, že? Jednoduše potkáváte další lidi z kmene, kterým vypomáháte v řešení různých úkolů, bráníte je, pomáháte je doprovázet a velice zajímavé jsou také halucinace po vypití pochybného lektvaru z krve od místního šamana. V halucinacích se můžete „vtělit“ třeba do mamuta, který to v této době rozhodně také neměl lehké.

Grafika a zvuk – pračlověk neuměl anglicky

I když se jedná o hru z roku 2016, tak grafické zpracování je opravdu skvělé. Jelikož se hra odehrává v době 10 000 let před naším letopočtem, což je věk, kdy postupně odcházela doba ledová a přicházela doba kamenná. Na jedné části se ocitnete v opravdu krásné, na pohled jarní krajince plné zvěře, ale pak se ocitnete v ještě zmrzlé krajině, kde si musíte hlídat své zdraví. Zapomenout nesmím ani na jazyk a pokud očekáváte angličtinu, jak je ve hrách zvykem, tak se šeredně pletete. Přeci jen se jedná o naše prapředky a Ubisoft tomu musel přizpůsobit i mluvu. Potěší však české titulky, které si můžete v nastavení zapnout.

Na první pohled se může zdát, že Ubisoft tento díl do série Far Cry přiřadil jen tak omylem, ale herní prvky jsou stejné, jak u dílů Far Cry 3 a 4. Místo moderních zbraní však máte v ruce luk a šíp, kyj a dostalo se i na pravěké kopí. Nelze tedy očekávat pořádnou řežbu v moderním stylu, jak tomu je u známých dílů. To ale neznamená, že si bitvy nemůžete užít. Sice jsem postrádal větší arzenál, ale rozmlátit někomu lebku kyjem a jeho tělo následně spálit není tak špatné.

Své zbraně si postupně vylepšujete, šípy můžete zapalovat a oheň pomáhá odhánět nebezpečné vlky. K dispozici jsou také moc dobře známé tabulky dovedností, které si postupně vylepšujete. Velice zajímavým prvkem je možnost si ochočit divoká zvířata, která hráče během hraní doprovází. Ochočeného vlka či jiné zvíře můžete poslat na označeného nepřítele, což je vážně cool. Zajímavá je také sova, díky níž můžete sledovat své okolí z ptačího pohledu. Díky tomu máte přehled, kde jsou nepřátelé a sovu také lze poslat na nebohou srnu či jiné zvíře.

Závěr – má smysl si hru zahrát?

Abych byl upřímný, tak jsem měl první hodinu hraní z Far Cry Primal rozpačité pocity. Možná je to jen tím, že jsem byl neustále nucen jej porovnávat s Far Cry 3 a 4, u kterých jsem trávil spoustu hodin času. To je dle mého názoru právě ten problém, proč velká část hráčů na tento díl tak nadává. Myslím si, že se Ubisoftu zpracování doby kamenné vážně povedlo a hru jsem si užil.

Pokud chcete tradiční Far Cry plný mrtvol a vybaveným arzenálem zbraní, tak bych se spíše poohlédl po novějším Far Cry 5. Pokud si ale chcete vyzkoušet něco nového, podívat se do doby kamenné a ulovit si mamuta, tak Primal rozhodně doporučuji vyzkoušet.